تاریخچه تاریخچه
انجمن آمار ایران
انجمن آمار ایران به منظور بسط و توسعۀ علم آمار و کاربردهای آن و شناساندن امکانات این علم در گسترش علوم و فنون در سال ۱۳۶۹ با تصویب اساسنامۀ آن در جلسۀ مورخ ۱۳۶۹/۰۳/۲۲مجمع عمومی انجمن تشکیل شد.
مجمع مؤسس (تدوین و تصویت اساسنامه):
عباس آزادگان، نوروز ایزددوستدار، جواد بهبودیان، ماهبانو تاتا، مرتضی جمشیدیان، جهانبخش حکیمی، علی عمیدی، محمدرضا مشکانی، سیامک نوربلوچی، محمدقاسم وحیدیاصل
شورای اجرایی موقت (۱۳۷۱-۱۳۶۹):
علی آقازاده، ناصررضا ارقامی، ابوالقاسم بزرگنیا، جواد بهبودیان، احمد پارسیان، عیناله پاشا، سیدجلال داوودزاده، علی رجالی، محمدرضا مشکانی (دبیر)، محمدقاسم وحیدیاصل
به منظور نیل به هدفهای مذکور، انجمن فعالیتهای زیر را انجام میدهد:
- ایجاد ارتباط در زمینههای علمی، پژوهشی، آموزشی و فنون آماری، فراهم کردن امکانات لازم برای تبادل نظر بین محققان، متخصصان و سایر کارشناسانی که به نحوی با شاخههای گوناگون آمار سر وکار دارند.
- تهیه، تدوین و انتشار نشریات علمی و همکاری در تشکیل یا برگزاری گردهماییهای علمی داخلی و بینالمللی.
- همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، دانشگاهها و مؤسسات آموزشعالی و سایر وزارتخانهها در برنامهریزی امور آموزشی و پژوهشی آمار.
- ارزیابی و هماهنگ کردن برنامههای آموزشی و پژوهشی آمار در سطح کشور و ارائه پیشنهادهای لازم.
- ارائه خدمات آموزشی، علمی، فنی و مشاورهای در همکاری با سازمانهای اجرائی آمار کشور.
- ترغیب و تشویق پژوهشگران به کاربرد علم آمار در فعالیتهای علمی و تخصصی.
هیأت مدیره:
هیأت مدیره مرکب از هفت نفر عضو اصلی و دو نفر علیالبدل است که از میان اعضای پیوسته دارای سوابق علمی معتبر، و هر دوسال یکبار، انتخاب میشوند.
مراحل انتخاب اعضای هر دوره تحت نظارت کمیتۀ انتخابات آن دوره متشکل از پنج نفر از برگزیدگان انتخابی مجمع عمومی عادی دورۀ قبل از بین اعضای انجمن انجام میشود.
وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
۱ـ تشکیل جلسه حداقل هر دو ماه یکبار برای رسیدگی به امور جاری انجمن.
۲ـ دعوت برای تشکیل مجمع عمومی طبق مقررات اساسنامه.
۳ـ تشکیل جلسات سخنرانی و گردهمایی علمی، فنی و آموزشی با رعایت آئیننامههای مربوطه.
۴ـ تهیه و تصویب مقررات و آئیننامههای اجرائی اساسنامه.
۵ـ اتخاذ تصمیم دربارۀ امور مالی انجمن.
۶ـ تعیین شرایط استخدامی کارکنان موظف انجمن.
۷ـ جذب اعتبار و بورسهای پژوهشی و آموزشی و قبول هدایا و کمکهای مالی در چهارچوب اهداف انجمن.
۸ـ تهیۀ گزارش سالیانه و تنظیم ترازنامه برای ارائه به مجمع عمومی.
۹ـ اقامۀ دعوی و پاسخگوئی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی علیه انجمن در کلیۀ مراکز ذیصلاح.
۱۰ـ تشکیل شعبههای انجمن و کمیتههای اجرائی مختلف و تعیین تعداد اعضای هریک و نظارت بر فعالیت آنها.
۱۱ـ انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع عمومی داخلی و خارجی.
۱۲- اقدام به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره جدید ظرف حداکثر چهار ماه پیش از پایان دورۀ تصدی خود و ارسال نتایج همراه با صورتجلسۀ مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی جهت بررسی.
انجمن کمیتههایی به شرح زیر دارد که اعضاء و مسئولان هریک توسط هیأت مدیره از میان اعضای پیوستۀ انتخاب میشوند:
۱- کمیتۀ انتشارات( مسئول کمیته: خانم دکتر زهرا رضاییقهرودی)
۲- کمیتۀ آمار رسمی( مسئول کمیته: آقای دکتر محسن محمدزاده)
۳- کمیتۀ برنامهریزی گردهماییهای علمی( مسئول کمیته:آقای دکتر عادل محمدپور)
۴- کمیتۀ آموزش( مسئول کمیته: آقای دکتر محمدرضا فریدروحانی)
۵- کمیتۀ روابط عمومی و اطلاعرسانی( مسئول کمیته: آقای دکتر افشین فلاح)