مقدمه: ارتباط با جامعه آماری کشور و همچنین فرهنگسازی آماری در جامعه و ارتقاء سواد آماری یکی از اهداف و وظایف مهم انجمن آمار ایران است. از طرف دیگر، اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب از فعالیتهای انجمن آمار ایران و جامعه آماری کشور در جامعه میتواند انجمن آمار را به اهداف والای خویش رهنمون سازد. در این راستا، کمیته روابط عمومی با تعیین شش بخش از مخاطبین انجمن آمار ایران شامل دانشجویان، دانشآموختگان، نمایندگان انجمن، گروههای آمار و دستگاههای اجرایی و همچنین اطلاعرسانی و تبلیغات و تعیین مسئولین هر بخش تقسیم وظایف نموده است. در برنامه کوتاه مدت کمیته، تدوین اهداف و وظایف هر بخش، تهیه و تکمیل بانک اطلاعاتی هر بخش، بستر مناسب برای تدوین آییننامه، شیوهنامه و تفاهمنامه در صورت نیاز و ایجاد زمینه برگزاری جلسات، میزگرد، نشست، کارگاه، مصاحبه و سمینار با توجه به شرایط فعلی به صورت وبینار میتواند سرآغاز راه باشد. شش بخش کمیته روابط عمومی به همراه مسئولیت، اهداف، وظایف و برنامههای کوتاه مدت به شرح زیر است:
۱- دانشجویان: با مسئولیت خانم فهیمه جیهانی دانشجوی کارشناسی ارشد آمار دانشگاه اصفهان
ارتباط موثر و منظم با دانشجویان آمار مقاطع، رشتهها و گرایشهای مختلف دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از طریق گروههای آموزشی دانشگاهها و همچنین انجمنهای علمی دانشجویی از طریق اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی آمار و همچنین برگزاری سمینارها، وبینارها، کارگاهها و مسابقات مشترک از جمله اهداف این بخش است. برنامههای کوتاه مدت بخش دانشجویان:
الف: برگزاری سمینار، کارگاه و وبینار با همکاری انجمنهای علمی دانشجویی آمار
ب: برگزاری مسابقات دانشجویی با همکاری کمیته مسابقات انجمن آمار ایران
۲- دانش آموختگان: با مسئولیت آقای مسعود عیسیپره از سازمان تامین اجتماعی
ایجاد کانون دانش آموختگان آمار، تهیه بانک اطلاعاتی از دانشآموختگان آمار و ارتباط آنان با یکدیگر و انجمن آمار از جمله اهداف این بخش است. برنامههای کوتاه مدت بخش دانشآموختگان:
الف: تدوین آییننامه کانون دانش آموختگان آمار ایران
ب : تهیه بانک اطلاعاتی دانش آموختگان آمار ایران
۳- نمایندگان انجمن: با مسئولیت خانم دکتر مریم شرفی عضو هیات علمی دانشگاه رازی
ارتباط جامعه آماری کشور از جمله دانشگاهها و مراکز اجرایی از طریق نمایندگان محترم انجمن آمار ایران است. لذا بازنگری اساسی و جامع در مورد وظایف نمایندگان، تهیه فهرست به روز از آنها و بررسی نقاط ضعف و قوت در عملکرد آنان از جمله شروع فعالیتهای این بخش است. قطعا حضور نیروهای علاقمند، توانا، کارآمد و مستعد در این بخش نتایج امید بخشی در آینده خواهد داشت. برنامههای کوتاه مدت بخش نمایندگان انجمن:
الف: برگزاری وبینار مشترک با نمایندگان انجمن آمار ایران
ب: ارتباط نزدیک با نمایندگان انجمن در مراکز آموزشی، پژوهشی و اجرایی
ج: تمدید، تغییر و همچنین تعیین نمایندگان جدید در مراکز دانشگاهی و اجرایی
۴- گروههای آمار: با مسئولیت آقای دکتر حامد لروند عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان
ارتباط انجمن با مدیران و اعضای هیات علمی در مراکز علمی و دستگاههای اجرایی کشور بسیار مهم و ضروری بوده و دریافت نظرات این عزیزان و انتقال برنامههای انجمن آمار ایران در جهت اعتلای جامعه آماری کشورمی باشد. تهیه یک بانک اطلاعاتی به روز از این گروهها و دریافت پیشنهادات و ظرفیت های بالقوه آنان میتواند نقطه شروعی برای برنامههای بعدی باشد. برنامههای کوتاه مدت بخش گروههای آماری:
الف : برگزاری وبینار مشترک با مدیران گروههای آمار
ب : تهیه بانک اطلاعاتی از گروههای آمار
۵- دستگاههای اجرایی: با مسئولیت آقای دکتر یاسر مهرعلی از مرکز آمار ایران
انجمن آمار ایران طبق شرح وظایف و اهداف آن که در اساسنامه آمده است، همکاری با دستگاهها، نهادها، مراکز، ادارات، سازمانها، پژوهشگاهها، پژوهشکدهها، صنایع و کارخانجات را باید در سرلوحه اقدامات خود قرار دهد چرا که خروجی مراکز آموزشی آمار، ورودی مراکز اجرایی کشور است. امید داریم بتوانیم با توجه به پیگیریهای انجمن آمار ایران از طریق این کمیته و با همکاری کمیته آمار رسمی در مورد اشتغال دانش آموختگان آمار، ایجاد بخشهای آماری در سازمانهای فاقد این بخش، بستر مناسب برای انجام طرحها و پروژههای مشترک توسط انجمن آمار ایران و برگزاری جلسات مشترک جهت هم اندیشی و هم افزایی در این مورد نیز قدمی هر چند کوچک در این دوره برداریم. برنامههای کوتاه مدت بخش دستگاههای اجرایی:
الف : برگزاری وبینارهای مشترک با دستگاههای اجرایی
ب : تفاهمنامه اجرای طرحهای پژوهشی دستگاههای اجرایی با انجمن آمار
۶- اطلاعرسانی و تبلیغات: با مسئولیت آقای دکتر نصراله ایرانپناه عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
در عصر اطلاعات قطعا تبلیغات و در واقع اطلاع رسانی مناسب عملکرد یک نهاد، میتواند جامعه را از فعالیتهای آن آگاه سازد. این مهم از طریق رسانههای جمعی مانند صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رسانههای مکتوب مانند روزنامههای رسمی و نشریات، شبکههای اجتماعی و مجازی و خبرگزاریها برای پوشش قرار دادن عملکرد انجمن آمار ایران و اعضا و نهادهای زیرمجموعه آن صورت میگیرد. بر این اساس بخش اطلاعرسانی و تبلیغات کمیته روابط عمومی با استفاده از ظرفیتهای بالقوه جامعه آماری کشور به این امر مهم خواهد پرداخت. برنامههای کوتاه مدت بخش اطلاعرسانی و تبلیغات:
الف) اطلاعرسانی و تبلیغات از طریق رسانههای جمعی، مکتوب، اجتماعی و مجازی
ب) تهیه فیلم، کلیپ و پادکستهای اطلاعرسانی و تبلیغاتی