برگزاری کنفرانسهای آمار ایران
آئیننامهی برگزاری کنفرانسهای آمار ایران
کنفرانس آمار ایران با هدف گسترش فرهنگ آماری، پیشبرد مرزهای دانش، بهروز نگهداشتن آگاهی جامعۀ دانشگاهی از علوم روزمره آمار، ایجاد محلی برای ارائۀ کارهای تحقیقاتی اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان، ایجاد زمینه برای همکاری بین دانشگاهیان و کارشناسان اجرایی، آشنایی دانشگاهیان با کارهای علمی مراکز آماری کشور، آگاهی کارشناسان از نوآوریهای آماری و تکینکهای جدید، بحث و تبادل نظر درباره مسائل و مشکلات آموزشی و اجرایی آماری کشور، به هنگام نگهداشتن اطلاعات معلمین در رابطه با علم آمار و ایجاد زمینههای مشترک و همکاری متقابل بین شرکتکنندگان و ایجاد محملی برای ارائۀ راهحل مسائل و مشکلات کشور برگزار میشود.
ماده ۱- این کنفرانس توسط یکی از دانشگاهها یا مؤسسات آماری کشور و با همکاری انجمن آمار ایران، که در این آییننامه انجمن نامیده میشود، حداقل به مدت ۳ روز پیاپی برگزار میشود.
ماده ۲- هیئت مدیرۀ انجمن هر دو سال یکبار میزبان کنفرانس را، که یکی از دانشگاهها یا مؤسسات آماری کشور هستند و در این آییننامه برگزارکننده نامیده میشود، مشخص مینماید.
ماده ۳- برای برگزاری هر کنفرانس، حداکثر ۶ ماه پس از کنفرانس قبلی یک کمیتۀ علمی از میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و کارشناسان مؤسسات آماری کشور که حداقل دارای درجۀ دکتری با تجربۀ کاری در زمینۀ آموزش یا بهکارگیری علم آمار باشند، شامل ۷ نفر با حق رأی به شرح زیر تشکیل میشود.
الف- رئیس یا قائم مقام انجمن
ب- سه نفر با انتخاب برگزارکننده
ج- سه نفر با انتخاب هیئت مدیرۀ انجمن
ماده ۴- دبیر کمیتۀ علمی از میان اعضای کمیتۀ علمی با اکثریت آرا انتخاب میشود و موظف است در تمامی جلسات هیئت مدیرۀ انجمن برای ارائۀ گزارش و هماهنگی شرکت نماید. مسئولیت تشکیل جلسات کمیتۀ علمی با انجمن و دبیر کمیتۀ علمی است و نخستین جلسۀ کمیتۀ علمی با دعوت انجمن در دفتر انجمن با حضور هیئت مدیره منعقد میشود.
ماده ۵- دعوت از گروههای آموزشی و مراکز آماری برای معرفی سخنرانان مدعو داخلی و خارجی، تعیین سخنرانان مدعو، تعیین نشستهای تخصصی، برنامهریزی برای اهدای جوایز مختلف با توجه به پیشنهاد هیئت مدیرۀ انجمن، تصمیمگیری در مورد مقالهها، پوسترها، کارگاههای تخصصی، میزگردها، نمایشگاهها، تدوین برنامهها و راهنمای علمی کنفرانس، تدوین مجموعۀ خلاصهمقالهها، مجموعهمقالات و سایر گزارشهای علمی، برگزاری مسابقات و تجلیل از پیشکسوتان و سایر امور برنامهریزی علمی کنفرانس صرفاً به عهدۀ کمیتۀ علمی است. لازم است در برنامههای کنفرانس بخشهای تخصصی مختلف طرحریزی شود بهطوری که زمینههای مختلف علوم آمار و احتمال را بپوشاند و مسائل آموزش آمار و آمارهای رسمی را نیز در برگیرد.
ماده ۶- برگزارکننده ظرف یک ماه پس از تشکیل کمیتۀ علمی، حداقل ۷ نفر به عنوان کمیتۀ اجرایی برای برگزاری کنفرانس انتخاب مینماید، بهتر است برخی از اعضای کمیتۀ علمی نیز در کمیتۀ اجرایی عضو باشند. به هر حال دبیر کمیتۀ علمی عضو کمیتۀ اجرایی هم خواهد بود.
ماده ۷- مسئولیت برنامهریزی (با هماهنگی کمیتۀ علمی)، اخذ مجوز از ISC، تدارکات، ایجاد تسهیلات برای سخنرانان، پذیرایی، تغذیه و اسکان میهمانان و شرکتکنندگان، اخذ ویزای خارجیان، کسب اجازۀ اقامت موقت برای ایرانیان مقیم خارج، توزیع پوسترها، آگهیها، راهنماها و تأمین هزینهها به عهدۀ کمیتۀ اجرایی است.
ماده ۸- میزان حق ثبتنام، زمان و مکان کنفرانس به پیشنهاد کمیتۀ اجرایی، تایید کمیتۀ علمی و تصویب هیئت مدیره انجمن تعیین میشود. محورهای علمی کنفرانس نیز به پیشنهاد کمیتۀ علمی و تصویب هیئت مدیره انجمن مشخص میشود.
ماده ۹- مراکز، نهادها و سازمانهای مختلف در صورت تقبل حداقل ۲۰% کل هزینههای کنفرانس جزو برگزارکنندگان کنفرانس محسوب شده، لوگوی آنها در پوستر کنفرانس قابل درج خواهد بود. نام و لوگوی سایر حامیان در سایت، پوستر و سایر مستندات کنفرانس درج خواهد شد.
ماده ۱۰- برگزارکننده کنفرانس، باید تمام گزارشهای کنفرانس و راهنمای اعضای انجمن ایران را که زیر نظر کمیتۀ علمی تهیه میشود به چاپ برساند و مجموعه مقالات را قبل از کنفرانس تهیه و در زمان کنفرانس توزیع نماید.
ماده ۱۱- در کنار برنامههای کنفرانس، حداقل ۲ ساعت در قبل ازظهر روز دوم کنفرانس باید به مجمع عمومی انجمن اختصاص یابد و علاوه بر آن رئیس یا قائم مقام انجمن در جلسۀ افتتاحیه از طرف انجمن سخنرانی خواهد کرد. تهیۀ ریزبرنامۀ مجمع عمومی به عهدۀ هیئت مدیرۀ انجمن است.
ماده ۱۲- ریزبرنامههای افتتاحیه و اختتامیه توسط کمیتۀ علمی و با مشورت کمیتۀ اجرایی تنظیم میشود.
ماده ۱۳- برگزارکننده باید اقدامات انجام شده را مستندسازی نموده، گزارش کاملی از برگزاری کنفرانس را تهیه نموده به همراه یک نسخه از تمام مستندات کنفرانس ظرف مدت حداکثر دو ماه پس از کنفرانس به دفتر انجمن تحویل دهد.
ماده ۱۴- هر گونه تغییر در این آییننامه به پیشنهاد حداقل ۲ نفر از اعضای هیئت مدیرۀ انجمن و با تصویب دوسوم اعضای هیئت مدیره امکانپذیر خواهد بود.
این آییننامه در ۱۴ بند درجلسۀ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۲به تصویب هیئت مدیرۀ انجمن رسید، و از این زمان جایگزین آییننامه پیشین میشود.