| تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ | 

نشست مشترک انجمن‌های علمی علوم پایه با معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری نشست مشترک انجمن‌های علمی علوم پایه با معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری

صبح روز یکشنبه  هشتم دیماه ۱۳۹۸ در دفتر معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری جناب آقای دکتر ستاری، جلسه‌ای با حضور ایشان و جناب آقای دکتر ایمان افتخاری، ریاست محترم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، جناب آقای دکتر پیمان صالحی معاون نوآوری وتجاری‌سازی فناوری،  رئیس محترم شاخه ریاضی فرهنگستان علوم و رؤسای محترم انجمن‌های علمی ریاضی، فیزیک، آمار، زیست‌شناسی و برخی از اعضای شورای اجرائی انجمن ریاضی ایران و نایب رئیس اتحادیۀ انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی برگزار گردید.
محورهای اصلی مورد بحث در این جلسه چالش‌ها و دغدغه‌های مربوط به علوم پایه بود، که  در ذیل ارائه می‎شوند:
۱. حمایت بیشتر از پژوهش‌های علوم پایه
۲. راهکارهایی برای استقبال بیشتر دانش‌آموزان از انتخاب رشتۀ ریاضی فیزیک در دبیرستان
۳. راهکارهایی برای استقبال بیشتر دانشجویان برتر از رشته‌های علوم پایه
۴. راهکارهایی برای اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم پایه، به‌خصوص برای شغل مقدس معلمی
۵. نظیر طرح موفق تشکیل ستاد علوم نانو که از سال ۱۳۸۲ تأسیس شد، طرح تشکیل ستاد علوم بنیادی (علوم پایه) در معاونت علمی و فناوری برای حمایت از علوم پایه، که این رشته‎ها در سال‌های اخیر  به‌شدت تضعیف شده‌اند، می‎تواند اتفاق خوبی برای ارتقای رشته‌های علوم پایه باشد.
۶. گزینش از بین خیل عظیم دانش‌آموختگان متعهد و اخلاق‌مدار موجود دانشگاه‌های خوب کشور برای شغل مقدس معلمی در مدارس کشور، به جای سرمایه‌گذاری در امر توسعۀ دانشگاه فرهنگیان، که در قیاس با دانشگاه‎های خوب کشور به‌هیچ‌وجه توان لازم برای تربیت تخصصی معلمان را ندارد. البته این دانش‌آموختگان  پس از گذراندن‌ موفقیت‎آمیز دوره‎های خاص هنر معلمی، جذب آموزش و پرورش خواهند شد. آیا با این‌همه کمبود بودجه در بحران فعلی کشور، سزاوار است که صد‎ها ملیارد تومان برای توسعۀ دانشگاه جدیدالتأسیس فرهنگیان هزینه شود، در حالی که دانش‏آموختگان و دانشجویان فعلی دانشگاه‎های خوب سراسر کشور می‌توانند به‌خوبی نیاز آموزش و پرورش را تأمین کنند؟
۷.  تضعیف علوم پایه به‌خصوص ریاضی در دبیرستانهای  کشور، تضعیف رشته‎های مهندسی دانشگاه‌ها را که زیربنای صنعت کشور هستند،  به دنبال داشته و دارد.
۸. پیشنهاد شد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به انجمن‎های علمی علوم پایه کمک مالی کند و جایزه‎هایی را برای تشویق پژوهشگران برتر که توسط انجمن‌های  علمی علوم پایه انتخاب می‌شوند، در نظر گیرد.
۹. توجه بیشتر به خانه‌های ریاضی و خانه‎های علمی کشور
۱۰. در مورد اصلاح ساختار کنکور سراسری هم بحث شد و مقرر گردید طرح‏هایی دقیق و آینده‎نگر تدوین شوند تا به‌تدریج جایگزین نظام فعلی شوند تا شاهد استقبال بیش از حد دانش‌آموزان و والدین آنها از برنامه‎های کلاس کنکور و بسته‎های کمک درسی حافظه‌محور و تستی و تبلیغات نابه‌هنجار تلویزیونی در این مورد نباشیم.
۱۱.  برنامه‎های درسی و کتاب‎های علمی ما باید متناسب با فرهنگ و نیاز جامعه بومی شوند، نه آنکه آنچه در دنیای غرب تدریس می شود اینجا هم بدون کم و کاست اجرا شود. هدف اصلی آموزش ما باید تأمین نیازهای علمی و فناوری کشور باشد، نه صرفاً صدور مدرک و تولید مقاله و پایان‌نامه.
۱۲.  در تدوین برنامۀ درسی مدارس  باید انجمن‌های علمی هر رشته هم دخیل باشند،  زیرا خروجی‌های این نظام آموزشی مدارس کشور به دانشگاه راه می‌یابند و اگر هماهنگی لازم بین آموزش عالی و آموزش و پرورش نباشد تبعات منفی زیادی را به دنبال خواهد داشت.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 296 بار   |   دفعات چاپ: 19 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر