کمیته آموزش آمار کمیته آموزش آمار

 | تاریخ ارسال: 1400/7/27 | 

کمیته آموزش آمار انجمن آمار ایران

دنیای امروزی، دنیای داده محور و اطلاعات محور است به ­طوری­که، آمار در هر جایی و به­طور ویژه استدلال آماری، دانش آماری  و سواد آماری یک ضرورت به‌­شمار می‌­آید. به نقل از اتحادیه آمار آمریکا (ASA)، هر فارغ التحصیل دبیرستانی و دانشگاهی باید بتواند از استدلال آماری به شکلی مفهوم و بدون خطا استفاده کند تا بتواند با شرایط مورد نیاز شهروندی، استخدام و پیش نیازهای خانواده به شکلی هوشمندانه کنار آمده و خود را برای یک زندگی سالم و مُثمر ثمر آماده کند. شهروندی که دارای دانش آماری و سواد آماری است، در خصوص شمارش و اعداد پایه دخیل در تفسیر داده­‌ها متخصص و ماهر است. یک شهروند دارای دانش آماری، نقاط قوت یک فرآیند علمی را درک کرده و می­تواند به شکلی انتقادی گزارش­های رسانه‌ها را در مورد یافته‌­های علمی تحلیل کند چرا که می‌­تواند سؤالات مناسبی را در مورد طرح مطالعاتی و نتیجه‌­گیری­های پژوهشی مطرح نماید. اگر خط سیر آمار را ریشه‌یابی کنیم، ملاحظه می­شود که این رشته برای حل مسائل واقعی پدید آمده است. همچنین آمار کمک می­کند که ب­توان ریاضیات را وارد دنیای عملی نمود و به شکلی مفید از ریاضیات در دنیای حقیقی استفاده کرد.  از سویی­‌دیگر،  علم آمار  به‌‏عنوان یکی از مولفه‌­های موثر سواد علمی در قرن بیست و یکم مورد استفاده قرار گرفته شده است و اهمیت آن در اسناد برنامه‏‌ی درسی  بسیای از کشورها، در سال‏های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این علم، کاربرد بسیاری در علوم مختلف مانند علوم مهندسی، علوم پزشکی، علوم اجتماعی و غیره دارد. لذا قرار گرفتن این علم در برنامۀ درسی ریاضیات مدرسه­ای و آموزش مناسب آن سبب ایجاد مهارت­های مختلفی از قبیل تصمیم‌­گیری، قضاوت و پیش­‌بینی مبتنی بر داده­‌های پیرامون  می­گردد.  امروزه آموزش آمار، به عنوان یکی موضوعات تحقیقاتی در زمینه یادگیری علم آمار به دانش­‌آموزان و دانشجویان مورد توجه محققان قرار گرفته است. آمار به عنوان یک علم شامل مباحث تئوری و کاربردی است، لذا  هر دو جنبه این علم در آموزش آمار در نظر گرفته شده است. آموزش آمار، چالش­هایی مشابه با آموزش در سایر علوم ریاضی مانند منطق، ریاضیات و علوم رایانه دارد. اما از آن­جایی که، علم آمار مبتنی براستدلال بر اساس شواهد است، آموزش آن، شباهت­‌های بسیاری با آموزش در رشته­های تجربی مانند علوم اجتماعی، زیست­‌شناسی، روانشناسی و شیمی دارد. از سویی دیگر، تحقیقات آموزش آماری، زمینه‌­ای در حال ظهور است که از رشته‌­های مختلف رشد کرده و به عنوان یک زمینه منحصر به فرد در جهت ارتقاء تدریس و یادگیری آمار در تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاهی محسوب می­گردد. امروزه شاید قدرت استدلال جای خود را به توسعه(قدرت نقد) داده باشد. یعنی آموزش آمار و احتمال مردم را قادر می­کند تا انبوه داده­‌ها را، که در این عصر اطلاعات، پیوسته زیر بمباران آن­ها هستند، به سامان آورند. نمونه آن این که پندارهای ساده آماری باید بخشی از آموزش دانش آموزان باشد تا به آنان در توسعه برخورد نقادانه با اطلاعات عددی که رسانه­های گروهی ارائه می­کنند، کمک کند. در جامعه کنونی آدمی باید داده­های انبوه زندگی روزمره را بفهمد و تحلیل کند و درمقابل انفجار اطلاعاتی موجود، قادر به استنتاج­های معتبر و درست در مسائلی از قبیل دستمزدها، هزینه­ها و تصمیم­گیری­ها است.  براین اساس از سال ۱۳۳۹(۱۹۶۰میلادی) بسیاری از مجامع بین المللی آموزش ریاضی، تدریس آمار را در برنامه درسی ریاضی مدارس توصیه کرده اند.
  دلیل مهمی که می­توان در مورد این موضوع به آن اشاره نمود اهمیت پیدا کردن  تاثیر آمار در زندگی‌ روزمره ‌، نقش مهم آن در شرایط حساس و کاربرد آن‌ در بسیاری از تخصص‌ها و پژوهش­هاست. که این موضوع هنوز بخوبی  در کشورمان مورد توجه قرار نگرفته است.

 ضرورت تشکیل کمیته آموزش آمار مدرسه­‌ای

      یکی از اساسی­‌ترین ضرورت­های تشکیل کمیته آموزش آمار مدرسه­‌ای، برطرف کردن چالش­ها و مشکلات  جدی موجود در کتاب­های ریاضیات آموزش و پرورش از پایۀ اول تا دوازدهم است. این چالش‌­ها به دلیل عدم  وجود استاندارهای آموزشی  در مباحث آمار و احتمال و پایین بودن دانش معلمان و دبیران در مباحث آمار و احتمال است. همچنین یکی دیگر از این چالش­‌ها، عدم انجام تحقیقات آکادمیک و دانشگاهی در آموزش آمار و احتمال است به طوری که حتی یک مقاله  پژوهشی فارسی و یا انگلیسی در این حوزه در کشور وجود ندارد. این موضوع سبب گشته است که تدریس و آموزش آمار و احتمال درکتاب­های ریاضیات مدرسه­ای به عنوان یکی از مشکلات اساسی در حوزه آموزش ریاضی مدرسه­ای برای دانش آموزان، معلمان و دبیران آموزش و پرورش گردد. نقش وجود استاندارد های آموزشی و انجام پژوهش و تحقیقات در این حوزه بسیار با اهمیت است به طوری­که  سبب تولید محتوی­های مناسب  یکپارچه با کیفیت­های استاندارد در کتاب­های ریاضیات مدرسه­‌ای می­گردد. همچنین چالش­های جدی و اساسی که دبیران و معلمان در آموزش آمار و احتمال  با آن روبه رو می­شوند به طوری که از درس دادن این مباحث به طور عمیق و درست خودداری می نمایند و سال­­های زیادی است که سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی وزارت اموزش و پرورش با این مشکلات روبه رو است  و به دلیل عدم وجود استاندارهای آموزشی و عدم انجام تحقیقات و پژوهش­‌ها در این حوزه نمی­تواند این چالش­‌ها را برطرف کند.

 
اهداف  کمیته آموزش آمار مدرسه­‌ای:
  • تعیین استانداردها و چارچوب برنامه درسی آمار در مقاطع مختلف مدرسه­‌ای

  • نحوه آماده­‌سازی آموزگاران و معلمان برای تدریس بهتر آمار در مدارس

  • نحوه تشویق دانش آموزان برای انتخاب رشته آمار برای ادامه تحصیل

اهداف  کمیته آموزش آمار دانشگاهی
  • باز نگری به برنامه­‌های درسی آمار در دانشگاه­ها و تعیین چارچوبی برای برنامه‌­های آمار در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهی

  • آماده سازی و برنامه ریزی برای باز آموزی همکاران دانشگاهی برای تدریس دروس متناسب با نیازهای روز
  • اصلاح و تعیین چارچوب تدریس آمار به عنوان دروس سرویس برای رشته‌­های دیگر در دانشگاه­ها
 
فعالیت‌­های  کمیته آموزش آمار  در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۹ تا  شهریورماه ۱۴۰۰:
  • تدوین  استانداردها و چارچوب برنامه درسی آمار، احتمال و علوم داده در مقاطع مختلف مدرسه­‌ای

  • مطالعه تطبیقی استاندارهای آموزشی آمار، احتمال و علوم داده کشور آمریکا در سال ۲۰۲۰

  • مطالعه تطبیقی آموزش آمار و احتمال قبل و بعد از انقلاب

  • برگزاری  پنج وبینار آموزش آمار برای دبیران و معلمان

  • برگزاری  وبینارهای دانش افزایی آموزش آمار و احتمال با همکاری گروه ریاضی دفتر تالیف سازمان پژوهشی و برنامه ریزی درسی

  • برگزاری وبینار چرا آمار واحتمال در مدرسه و چگونه؟ توسط اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان ریاضی ایران

  • شبکه­‌سازی گروه­‌های دبیران و معلمان کشور با استفاده شبکه های اجتماعی به منظور آموزش مجازی

  • برگزاری جلسات مستمر در هر ماه  به منظور تدوین استانداردهای آموزشی

  • تهیه محتوای آموزشی آمار و احتمال در سامانه شاد

  • همکاری با کمیته علمی سومین سمینار آموزش آمار

  • همکاری با کمیته علمی سیزدهمین سمینار احتمال و فرایند تصادفی

مصوبات کمیته آموزش آمار  در بازه زمانی مهرماه ۱۳۹۹ تا  شهریورماه ۱۴۰۰:
  1. چاپ کتاب استانداردها و چارچوب برنامه درسی آمار، احتمال و علوم داده در مقاطع مختلف مدرسه­ای

  2. تهیه محتواهای آموزشی، منابع و کتاب­های کمک آموزشی آموزش آمار و احتمال برای معلمان و دبیران

  3. انجام مطالعات پژوهشی در راستای مطالعات تطبیقی در حوزۀ آموزش آمار و احتمال در کشورهای منتخب

  4. انعقاد تفاهم همکاری انجمن آمار ایران نامه با سازمان پژوهش و برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش

  5. برطرف کردن چالش‌­ها و مشکلات  جدی موجود در کتاب­‌های ریاضیات آموزش و پرورش از پایۀ اول تا دوازدهم با برگزاری وبینارهای دانش‌­افزایی

  6. برگزاری مسابقه پوستر سواد آماری

  7. همکاری در مجلات رشد، برهان ریاضی و سامانه شاد
     

    اعضای کمیته آموزش آمار مدرسه‌­ای

    آقای دکتر نصراله ایران‌پناه

    استادیار دانشگاه اصفهان

    آقای دکتر علی رجالی

    دانشیار بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو موسس خانه ریاضیات اصفهان

     آقای دکتر عبدالحمید رضایی

    استاد دانشگاه فردوسی مشهد

    خانم آناهیتا کمیجانی

    نماینده دبیران ریاضی در شورای تخصصی برنامه‌­ریزی درسی سازمان پژوهش

     خانم دکتر آزاده قاهری

    پژوهشکده رویان

    آقای دکتر احسان بهرامی سامانی

    دانشیار دانشگاه شهید بهشتی- مسوول کمیته

 
اعضای کمیته آموزش آمار دانشگاهی
 

آقای دکتر  علی دولتی

استاد دانشگاه یزد

آقای دکتر علیرضا طاهریون

استادیار دانشگاه شهید بهشتی




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 212 بار   |   دفعات چاپ: 22 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر