چالشهای توسعه علم آمار در ایران
)برنامهریزی و نقشه راه با ظهور علوم بین رشتهای(
دکتر علی رجالی دکتر محسن محمدزاده دکتر محمدرضا فقیهی
دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاه تربیت مدرس تهران دانشگاه شهید بهشتی تهران
بیش از نیم قرن از راهاندازی رشته آمار در ایران گذشته و در طول این سالها روشهای آموزش، پژوهش و توسعه علم آمار فراز و نشیبهای فراوانی داشته است. بطور همزمان در سازمانهای خصوصی و دولتی و سایر رشتههای علمی دانشگاهی، نقش آمار و نیازمندی به مباحث و ابزارهای آن با سرعت شگفتآوری افزایش یافته است. با توجه به سرعت پیشرفت این نیازها و ابزارها در دنیا، ضروری است که به طور مستمر چالشهای توسعه علم آمار در ایران از «مشکل» به «مسئله» تبدیل شود تا بتوان به راهحلهای منطقی و عملی برای بهبود وضعیت فعلی دست پیدا کرد. در این مسیر ضمن ارج نهادن به بزرگان و اساتیدی که در راه توسعه آن قدم برداشتهاند، برنامهریزی و نقشه راه با توجه به ظهور رشتههایی مانند، علم دادهها، علوم زیستی، علوم شناختی، علوم کامپیوتر، و علوم محیطی از اهمیت بسزایی برخوردار است. با تمرکز بر این اهداف در این وبینار ابتدا آقای دکتر علی رجالی چالشهای آموزش این علم را در ایران مورد بررسی قرار میدهند. سپس آقای دکتر محسن محمدزاده به معرفی نقش آمار در توسعه علوم بینرشتهای مانند علم دادهها و نحوه تدوین برنامه آموزشی و اجرای آن اشاره میکنند و در نهایت آقای دکتر محمدرضا فقیهی نحوه برنامهریزی و نقشه راه توسعه علم آمار را در کنار علوم بینرشتهای تصویر مینمایند و سپس بحث و تبادل نظر با سخنرانان وبینار انجام میشود.
|