بیانیه پایانی دومین سمینار علوم ریاضی و چالشها (راهکارهای ارتقای کیفی-کمی(
۵ و ۶ اردیبهشتماه ۹۸
بسم الله الرحمن الرحیم
با یاری خداوند سبحان دومین سمینار علوم ریاضی و چالشها با حضور اندیشمندان، متخصصینِ دانش و آموزش ریاضی و اهالی تعلیم و تربیت طی دو روز در جوار حرم مطهر امام مهربانیها علیابنموسیالرضا علیه السلام برگزار شد که با اهتمام و مشارکت جدی تمام شرکتکنندگان، برنامه پیشبینی شده شامل ارائه تمام سخنرانیها و برگزاری دو میزگرد محقق گردید.
شرکتکنندگان بر این باورند که:
۱. اهم چالشهای علوم ریاضی عبارتند از:
- عدم اقبال دانشآموزان و دانشجویان به رشتههای علوم ریاضی؛
- مشکلات و پیامدهای نامناسب آزمونهای چند گزینهای و کنکور در تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا مقطع دکتری؛
- فقدان استاندارد ریاضیات مدرسهای در برنامه درسی ملی شامل محتوا با فرآیند تألیف کتب، ساعت دروس، سنجش و ارزشیابی)؛
- فقدان عدالت آموزشی در بین دانشآموزان و بیتوجهی به وضعیت منزلتی و جایگاه معلمان؛
- عدم استقلال دانشگاهها در جذب دانشجو، استاد و تدوین برنامه درسی؛
- عدم کارآمدی ساختار دانشگاه فرهنگیان؛
- ترویج نگرش و گرایش خدماتی و صنعتی به جای رویکردها و رویههای تعالی انسانی و سرمایههای اجتماعی نسبت به موضوع تعلیم و تربیت از سوی مؤسسات و برخی دستگاهها.
۲. اهم راهکارهای ارتقای کیفی-کمی عبارتند از:
- توجه به آموزش، محتوای درسی ریاضی غنی و استاندارهای آموزشی نوین؛
- توجه به توانمندی فارغالتحصیلان ریاضی در علوم مختلف و مسائل اجتماعی و معرفی آنها؛
- لزوم برنامهریزی و تعیین نقشه راه برای توسعه ریاضیات برای برنامهریزیهای کلان علمی کشور؛
- لزوم ارتباط سیستماتیک بیشتر بین آموزش و پرورش و آموزش عالی؛
- توجه به چیستی و ماهیت دانش ریاضی به ویژه جنبههای کاربردی، خلاقیت، زیباشناختی و عقلانی آن.
۳. شرکتکنندگان با ضروری دانستن دانشگاه فرهنگیان بر این باورند که این دانشگاه در دو شیوه تربیت معلم (پذیرش از طریق کنکور و ماده ۲۸) که در حال اجرا میباشد نیاز به اصلاح ساختاری اساسی در خصوص نحوه جذب دانشجو، استاد، برنامه درسی و همچنین استفاده از ظرفیت دانشگاههای دولتی و بومیسازی تجربی سایر کشورها دارد.
۴. با توجه به این که برخی از چالشهای علوم ریاضی متأثر از نگرشها، گرایشها و سیاستگذاری حاکمیتی است و اگر مورد توجه قرار نگیرد زیانهای جبرانناپذیر در فرآیند توسعه کشور ایجاد مینماید، شرکتکنندگان بر این باورند که باید ستادی با اهتمام دستگاههای رسمی تعلیم و تربیت کشور متشکل از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت تشکیل گردد و با استفاده از ظرفیتهای تقنینی مجلس شورای اسلامی و مشارکت شورای انقلاب فرهنگی، در مورد اصلاح، بهبود و ارتقای علوم ریاضی کشور اقدامات مؤثر برداشته شود.
۵. به منظور تبیین و پیگیری برای شناسایی چالشها و راهکارهای ارتقای کیفی-کمی علوم ریاضی در دومین سمینار علوم ریاضی و چالشها، کمیتهای مرکب از نمایندگانی از شورای برنامهریزی و کمیته علمی سمینار، آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناروی، فرهنگستان علوم و اتحادیه انجمنهای ایرانی علوم ریاضی کشور، جهت پیگیری نتایج و رهیافتهای سمینار و ارائه در سومین سمینار علوم ریاضی و چالشها معرفی شوند.
امضاء: شرکتکنندگان دومین سمینار علوم ریاضی و چالشها
|