[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: رویدادها آیین نامه‌ها نشریات انجمن عضویت پیوندها اعضای حقوقی انجمن برقراری ارتباط ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
رویدادها::
آیین نامه ها::
نشریات انجمن::
عضویت ::
پیوندها::
اعضای حقوقی انجمن::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
ویژه‌ نمایندگان انجمن::
::

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: پیام رئیس انجمن آمار ایران به مناسبت روز ملی آمار و برنامه­ ریزی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۸/۱ | 
 پیام رئیس انجمن آمار ایران به مناسبت
  روز ملی آمار و برنامه‌ریزی  
  اول آبان 1396  
 
جامعه آماری کشور بیستمین سال بزرگداشت "روز ملی آمار و برنامه‌­ریزی" را گرامی می­دارد. فرا رسیدن این روز را به استادان، دانشجویان، کارشناسان، مدیران، معلمان، پیش­کسوتان و علاقمندان رشته آمار و به همه آنان که از آمار به نیکی استفاده و در راه رشد و اعتلای فرهنگ آماری کوشش می­‌کنند، تبریک و شادباش می­‌گویم. واضح و مبرهن است که انتخاب چنین روزی در ماه آبان، که به گزارش مرکز آمار ایران کمترین مهاجرت ایرانیان در آن صورت می­‌گیرد و مناسب­‌ترین زمان برای سرشماری است، همزمان با برگزاری مراسم ویژه در این روز، می تواند در گسترش فرهنگ آماری و افزایش سطح آگاهی جامعه از نقش و تاثیر علم آمار در برنامه­‌ریزی­‌ها بسیار موثر باشد. جا دارد از تمامی افرادی که در طول سالیان گذشته با برگزاری گردهمایی­‌ها و نشست­‌های خاص، برای گرامی­داشت این روز و عمومی‌­سازی علم آمار تلاش نموده‌­اند، صمیمانه سپاسگزاری نمایم.

یاد و خاطره نخستین بنیان­گذاران آمار در ایران و زنده­­‌یادان دکتر علی عمیدی و دکتر ناصررضا ارقامی را در این روز فرخنده گرامی می­‌داریم و به روح و روان آنان درود می‌فرستیم.
 
تاکید فراوان دولتمردان بر اهمیت آمار در برنامه‌ریزی­ کلان فردای کشور و استفاده از آمار اطمینان­‌بخش در تصمیم­‌گیری­‌های درست بعنوان پیش نیاز توسعه ملی، که هرساله در این ایام زینت بخش رسانه‌­های گروهی و روزنامه‌­هاست، هر چند بسیار امید بخش بنظر می­‌رسد اما تجربه این سالها، شوربختانه حاکی از آن است که برای گروهی آمار و داده­‌های آماری وسیله سیاست بازی­‌هاست و نه سیاست گذاری‌­ها! شایسته است هر یک از ما روز آمار و برنامه­‌ریزی را در دانشگاه، محیط کار  و هرجا که ممکن است به‌گونه‌ای برگزار کنیم تا نه تنها در اعتلا و نهادینه کردن علم و فرهنگ آماری نقش داشته باشیم بلکه به دولتمردان و سیاست­گذاران یادآور شویم که انجام هر طرح و کار علمی و اجرایی مهم بدون یاری و ‌یاوری علم آمار دشوار و یا حتی غیر ممکن است.
یکی از مهمترین چالش­‌های پیش روی این روزهای جامعه آماری کشور، فقدان نهادهای نظارتی بر بازار آشفته و بی­‌سرپرست طرح­‌ها، پژوهش­‌ها و مشاوره‌­های آماری است.تلاش‌­های صادقانه و بی چشم داشت همکارانم در انجمن آمار و مرکز آمار ایران در سالهای اخیر درحل این معضل و با  شکل­‌گیری و تنظیم قانون پیشنهادی "تشکیل سازمان نظام آمار شناسی" و راه اندازی "نظام رتبه­‌بندی متخصصین آمار" ستودنی و قابل تقدیر است. امید است بدین ترتیب و با ارزیابی سوابق علمی و تجربی متخصصین آمار و آماردانان از ورود افراد غیرمتخصص به حیطه ارایه خدمات مشاوره و اجرای فعالیت‌­های آماری جلوگیری شود.
معضل جدی دیگر، گرایش  بی­‌حد و حصر ، غیر متعارف و نگران کننده دانش آموزان مقاطع متوسطه به تحصیل در رشته‌­های دانشگاهی علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته­‌های علوم ریاضی در یکی دو سال اخیر است. این روزها شاهدیم که علوم مختلف که قاعدتا بایستی در تناسب با یکدیگر رشد کنند، در حال مانع تراشی برای پیشرفت یکدیگرند. چالشی که اگر به خوبی مدیریت نشود می­‌تواند درد سر بزرگی برای نسل­‌های آتی فراهم کند. عدم معرفی مطلوب، هنجارمند و هدفمند جذابیت­‌ها و قابلیت­‌های پنهان و آشکار علوم آمار و ریاضی و ناشناخته ماندن توانایی‌­های آنان در حل بسیاری از مشکلات جامعه با استفاده از گرایش­‌های مختلف و جدید این علوم نظیر مه داده ها، داده کاوی، یادگیری آماری، داده­‌های تابعی و ... به ویژه در مقوله ارتباط با صنعت، و بی‌­توجهی به بازار کار و وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان موجب شده تا دانش آموزان علاقه زیادی برای تحصیل در این رشته­‌ها نداشته باشند. در رابطه با حل این معضل، هشدارها و پیشنهادات بسیاری از سوی بسیاری از دلسوزان و پیش­کسوتان عرصه آموزش علوم ریاضی به دفتر انجمن رسیده است. از تمام گروه‌­های آموزشی و پژوهشی، اعضاء محترم هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان نیز انتظار می­رود تا همت گمارده و در خصوص مواجه با این معضل ارائه راهکار نموده و جمع­‌بندی مباحث خود را به انجمن­‌های ریاضی و آمار منعکس نمایند. بدیهی است که این انجمن ها با گردآوری همۀ این نتایج و اولویت­‌بندی پیشنهادها و با تشکیل کارگروه­‌های کارشناسی، می‌­توانند در راستای حل این گونه مشکلات، توفیق بیشتری داشته باشند.
  در خاتمه توفیق تمامی دستگاه­ها، نهادها و پژوهشگران فعال کشور در زمینه تولید آمار، انجام فعالیت‌­های اجرایی کارا و پژوهش­‌های علمی اصیل را از درگاه ایزد منان آرزومندم و امیدوارم با درایت و تدبیر، شاهد رشد و اعتلای روز افزون و هر چه بیشتر فرهنگ آماری در این سرزمین باشیم.
                                                                             
                                                                                  با آرزوی توفیق الهی
                                                                                دکتر علیرضا نعمت­‌اللهی
                                                                                رئیس انجمن آمار ایران
دفعات مشاهده: 3155 بار   |   دفعات چاپ: 127 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: متن سخنرانی رئیس انجمن آمار ایران در افتتاحیه یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | 
 
متن سخنرانی رئیس انجمن آمار ایران در افتتاحیه یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی
 دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
8 و 9 شهریور 1396
 
 
با عرض سلام و ادب خدمت حضار گرامی، ابتدا اجازه می خواهم به نیابت از طرف انجمن آمار ایران از هیئت رئیسه محترم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به دلیل حمایت از یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی، از کمیته های علمی و اجرایی و تمامی دست اندرکاران این سمینار، به ویژه دبیر محترم سمینار که در چند ماه اخیر شاهد تلاش ها و نگرانی های این عزیزان در امر برگزاری این سمینار بوده ایم و همچنین از سخنرانان ارجمند و میهمانان گرامی که دعوت ما را پذیرفته اند، صمیمانه سپاسگزاری نموده و نسبت به همه این بزرگواران ادای احترام نمایم. همچنین بر خود واجب می‌دانم یاد و خاطره دو اسطوره فقید و آمارگستر کشور، زنده یادان دکتر علی عمیدی و دکترناصر رضا ارقامی که در یک ماه گذشته  جهان فانی را وداع گفته و به جاودانگی پیوستند، را گرامی دارم. یاد این اساتید فرزانه هرگز از دلها، و نامشان هرگز از گستره علم و دانش این مرز و بوم محو نخواهد شد.
در حالی به استقبال یازدهمین سمینار دو سالانه احتمال و فرآیندهای تصادفی می رویم که نخستین سمینار در سال 1376 در دانشگاه شهر کرد برگزار گردید. . شایسته است با مغتنم شمردن این گونه سمینارها، برای افزایش سطح آگاهی جامعه و گسترش میزان نفوذ و قدرت آمار در جنبه‌های مختلف بکوشیم و به اهداف سمینار، به ویژه، ایجاد ارتباط بین پژوهشگران  و آشنا نمودن آنان با پیشرفت­های جدید در زمینه احتمال و فرایندهای تصادفی و کاربردهای آنها دست یابیم.
در ادامه عرایضم، مایلم به برخی دغدغه فکری وبیم و امیدهای همکارانم در انجمن آمار که مطمئنم جزء نگرانی های بسیاری از شما عزیزان هم هست، اشاره ای داشته باشم:
مقوله اول، گرایش بی حد و حصر و غیر متعارف دانش آموزان مقاطع متوسطه به تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی و عدم گرایش و علاقه به رشته های علوم ریاضی در یکی دو سال اخیر می باشد که بسیار نگران کننده است. در این رابطه و برای اخذ تصمیمات مناسب، کارگروهی تعیین و مسئول پیگیری شده اند تا گزارش های مستند به انجمن ارائه نمایند. بدیهی است که این  انجمن ها  با گردآوری همۀ این نتایج و اولویت بندی پیشنهادها می توانند در راستای حل این گونه مشکلات، توفیق بیشتری داشته باشند.
مقوله دوم، اقدام نسنجیده و بدون هماهنگی سازمان سنجش آموزش کشور در حذف گزینه پذیرش دانشجو با آزمون در رشته­های آمار و ریاضی و پذیرش تنها  از طریق بررسی سوابق تحصیلی، می باشد. انجمن آمار ایران با تکیه بر رسالت علمی و اجتماعی خود، اعتراض و نگرانی جدی خود را در این رابطه به منظور چاره‌اندیشی مقتضی، به اطلاع رئیس محترم سازمان سنجش که خود از بدنۀ جامعۀ آماری کشور نیز هست، رسانیده است. امید است با اتکال به خداوند متعال و با هم­فکری همۀ همکاران فرهیخته، بتوان اقدامات مؤثری در راستای جلوگیری از افت کیفیت آموزشی رشته های آمار و ریاضی برداشت، به­گونه­ای که شاهد شکوفایی و رشد روز افزون این دو علم و به تبع آن علوم دیگر در سطوح جامعه باشیم.
واما مقوله سوم، در سالهای اخیر اقدامات فراوانی برای سازماندهی و نظم بخشیدن به بازار واگذاری طرح های تحقیقاتی  و مشاوره های به کارشناسان و متخصصان آمار، از سوی انجمن آمار  و مرکز آمار صورت پذیرفته و می پذیرد. از جمله این اقدامات می توان به تشکیل سازمان نظام آمار شناسی اشاره کرد که توسط آن می توان صلاحیت افراد را برای طراحی، تحلیل و مشاوره آماری احراز نمود. بسیار خوشوقتم که در این سمینار به اطلاع شما عزیزان برسانم که این طرح با تلاش های بی وقفه همکارانم، در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن آمار ایران در تاریخ 22 تیرماه سال جاری به تصویب رسید و اعضاء کمیته های مربوطه مشخص شدند. این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در منزلگاه وب انجمن و سپس بصورت کامل انجام خواهد شد. قابل ذکراست که طرح رتبه بندی (که توسط انجمن آمار صورت می پذیرد)، نه تنها جایگزین نظام آمارشناسی نیست، بلکه مقدمه اجرای آن بوده و در راستای حمایت از آن طراحی شده است و انجمن همچنان به قوت پیگیر تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی و دولت می باشد.
    در پایان عرایضم، نمایه شدن مجله ارزشمند پژوهشنامه انجمن آمار ایران در پایگاه ESCI که مقدمه ای برای نمایه شدن مجله در پایگاه اصلی  ISI است، را به پژوهشگران و جامعه آماری کشور، تبریک عرض نموده و از زحمات و همت والای سردبیر محترم مجله، دانشمند بزرگوار جناب آقای دکتر وحیدی اصل و همکاران محترم ایشان در هیئت تحریریه مجله  و همچنین سردبیر و هیئت تحریریه پیشین مجله ، تشکر و قدردانی می نمایم.
ضمن پوزش از اطاله کلام، توفیق روزافزون همه پژوهشگران کشور در انجام پژوهش های اصیل را از درگاه ایزد منان خواستارم. با تشکر از فرصتی که در اختیار اینجانب گذاشته شد عرایضم را به پایان می رسانم و از توجه شما سپاسگزارم.


متن کامل سخنرانی را میتوانید از اینجا دانلود کنید.

 

دفعات مشاهده: 3233 بار   |   دفعات چاپ: 128 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: گزارش هجدهمین مسابقه دانشجویی آمار کشور ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۲۵ | 
گزارش هجدهمین مسابقه دانشجویی آمار کشور از اینجا دانلود نمائید.
دفعات مشاهده: 3400 بار   |   دفعات چاپ: 128 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: جایزه دکتر بزرگ نیا ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | 
انجمن آمار ایران به منظور تجلیل از جایگاه علمیو فرهنگی دکتر ابوالقاسم بزرگ‌نیا ،جایزه‌ای به نام ایشان به منظور تشویق همکاران برای داوری دقیق و به موقع مجلات ادواری و همایش‌های آماری و در نتیجه بالا بردن کیفی و کمی مقالات هر سال به یک نفر از داوران فعال و برتر هر مجله ادواری و یک نفر از داوران فعال و برتر مقالات همایش‌ها، در مراسم اختتامیه‌ی همایش آن سال اهداء می‌کند. سومین دوره جایزه دکتر بزرگ‌نیا امسال در اختتامیه یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد. بر اساس آئین‌نامه و به پیشنهاد سردبیران نشریات و دبیر کمیته علمی سمینار،جایزه این دوره به آقای دکتر احسان ارمز ،سرکار خانم دکتر فاطمه حسینی ،سرکار خانم دکتر اکرم کهنسال ،آقای دکتررحیم محمودوند ،جناب آقای دکتر وحید نکوخو اعطا شد.
دفعات مشاهده: 3553 بار   |   دفعات چاپ: 166 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: جایزه دکتر مشکانی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۱۴ | 
انجمن آمار ایران به منظور تجلیل از جایگاه علمی و فرهنگی دکتر محمدرضا مشکانی جایزه­‌ای به نام ایشان اهدا می‌کند. این جایزه هر سال در مراسم اختتامیه کنفرانس آمار ایران و یا سمینار احتمال و فرایندهای تصادفی، به حداکثر دو نفر از بهترین ارائه­‌کنندگان پوستر و یکی از بهترین سخنرانی­‌ها اهدا می شود. در چهارمین دوره این جایزه بر اساس آئین نامه و به پیشنهاد کمییته اجرایی، در اختتامیه یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی، این جایزه به دو نفر از ارائه کنندگان پوستر خانم­‌ نسترن میرزایی و آقای فرزان مددی زاده  اهدا گردید. در بخش سخنرانی برگزیده‌­ای انتخاب نشد.
 
دفعات مشاهده: 3662 بار   |   دفعات چاپ: 132 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: بازتاب درگذشت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر ارقامی در جامعه آماری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۵/۱۵ | 
آقای دکتر هوشنگ طالبی رئیس دانشگاه اصفهان
آقای دکتر دانشگر رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف
آقای دکترحمید پزشک رئیس کمیته تخصصی آمار شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
مرثیه ای برای استاد مرحوم دکتر ارقامی
 
دفعات مشاهده: 2398 بار   |   دفعات چاپ: 116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دومین سمینار آمار فضایی و کاربردهای آن اطلاعیه شماره 2 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۲۱ | 

  دومین سمینار آمار فضایی و کاربردهای آن اطلاعیه شماره 2. دانلود

دفعات مشاهده: 2000 بار   |   دفعات چاپ: 114 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: بزرگداشت روز معلم ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۱۰ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 2614 بار   |   دفعات چاپ: 137 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سخنرانی تخصصی توزیع‌ پیشین در استنباط‌های بیزی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۲/۶ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 2609 بار   |   دفعات چاپ: 140 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: بیانیه شاخه‌های فیزیک و ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران- اسفند 1395 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | 

AWT IMAGE

The Academy of Sciences

Islamic Republic of Iran

بیانیه شاخه‌های فیزیک و ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران- اسفند ۱۳۹۵

پژوهش در علوم پایه، بایدها و نبایدها


  دانش از مهمترین دستاوردها و میراث بزرگ بشری است. دانش از طرفی نتیجۀ کنجکاوی فردی، یکی از  شاخصه‌های بارز بشری برای درک پدیده‌ها، و از سویی یک نهاد مهم اجتماعی و پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای زندگی امروزی با پیچیدگی‌های روزافزون آن است. چرخۀ دانش مشتمل بر طرح پرسش، گردآوری دانسته‌های مربوط و اطلاعات مورد نیاز، تحلیل مسائل در پرتو این دانسته‌ها و پالایش داده‌ها، ایده‌پردازی و ارائۀ نظریه‌ و راهکار برای حل مسائل و سرانجام سنجش راه حل مستخرج از ایده و نظریه  در مقام عمل و آزمایش است. اگر نظریه‌ای از این مراحل سربلند بیرون آمد و مرحله تکوین را پشت سرگذاشت، دانشمندان وارد مرحله تدوین آن می‌شوند و با پالایش و پیرایش آن را به مجموعۀ دانش بشری می‌افزایند. حل هر مساله به نوبۀ خود به پرسشهای دیگری می‌انجامد و چرخۀ دانش سلسله ‌وار ادامه می‌یابد.

  چرخۀ دانش اجتماع مراحل تکوین و تدوین علوم است و پژوهش دربرگیرنده همۀ مراحل تکوین نظریه‌های علمی است. پژوهش در علوم به مجموعۀ تلاشها در جهت پاسخ‌گویی به مسائل مختلف در چارچوب چرخۀ دانش گفته می‌شود و نتیجۀ آن پیشبرد علوم و مرزهای دانش ویا تولید فناوری و خدمات است. از آنجا که مسائل در سطح ملی یا فراملی مطرح می‌شوند و مسائل ملی نیز معمولاً مشترکات زیادی با کشورهای مختلف دارند، پژوهش در علوم پایه و نتایج آن نوعاً فراملی هستند. از ویژگی‌های بارز در پژوهش، به خصوص در رشته‌های علوم پایه، بین‌المللی بودن آن است که  تعامل و تبادل علمی مستمر با پژوهشگران از ملل مختلف را می‌طلبد.

  انجام یک پژوهش علمی موفق نیازمند تبیین و درک درست از مسائل مطرح است که خود مستلزم کاوش و گردآوری در مجموعۀ دانسته‌های مربوط است. ایده‌پردازی بدون درک عمیق از مساله و تسلط بر مجموعۀ دانش موجود و مربوط، نتیجه‌ای جز نظریه‌های خام و غیر قابل اعتنا نخواهد داشت. پژوهش با نظریه و راه حل آغاز نمی‌شود بلکه قرار است به آن بیانجامد.

  چرخۀ دانش قدمتی بیش از سه سده دارد و تمرین و تکرار این چرخه به شکل‌گیری فرهنگ علمی و فرهنگ پژوهشی انجامیده است. این فرهنگ هرچند  در مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر نمود و بروز دارد، منحصر به اینها نیست و در واقع بخشی از فرهنگ عمومی جوامع محسوب می‌شود و از آن نیز تاثیر می‌پذیرد.  بخشی از فرهنگ علمی، نظام ارزش‌‌گذاری است که اخلاق علمی-پژوهشی بر اساس آن شکل گرفته است. انتظار می‌رود  پژوهشگران به این نظام ارزشی، که مقبولیت بین‌المللی دارد، احترام بگذارند. نتیجه عدم احترام به این نظام طرد شدن از طرف سایر پژوهشگران است.

   عرضۀ آرا و نتایج به سایر پژوهشگران، مباحثه، مقابله و نقد ایده‌ها و نظریات علمی، و سعی بر اقناع همگنان از ویژگیهای فرهنگ پژوهش علمی هستند؛  تثبیت یک نظریۀ علمی عموماً با اجماع جامعۀ علمی برآن شکل می‌گیرد. بخشی از فرهنگ علمی در عرضۀ نتایج و نظریات و ایده‌ها نمود می‌یابد که عموماً به دو صورت شفاهی در سمینارها و همایش‌های علمی و یا به صورت انتشار مقاله در مجلات علمی یا در رساله‌ها و پایان‌‌نامه‌ها صورت می‌گیرد. چاپ مقاله هدف پژوهش نیست،  بلکه فقط بخشی از آن است. چاپ مقاله الزاماً به معنای تولید دانش پذیرفته شده و مدون نیست بلکه صرفاً گزارشی از نتایج فعالیتهای پژوهشی افراد است.

  مجله‌های علمی معمولاً فقط صاحب امتیاز نشر مقاله‌های پژوهشی هستند و تنها  نویسندگان مقاله مسئول صحت و سقم، محتوا و مندرجات مقالات خود هستند. همان‌طورکه نویسندگان مالکیت معنوی ایده و نظریه و نتایج را دارند، انتظار عرفی و اخلاقی این است که در مقالات یا سمینارها نتایج حاصل از پژوهش خود نویسندگان و ارائه‌دهندگان مطرح شود، و مالکیت معنوی بقیۀ پژوهشگرانی که کار آنها بر نتایج به دست آمده موثر بوده به درستی و با ارجاع مناسب و ذکر ماخذ، محترم شمرده شود. انتشار نتایج پژوهشی دیگران به نام خود و استفادۀ از نتایج، عبارات، نمودارها و ایده‌های دیگران بدون ذکر منبع و ماخذ،  از مصادیق بارز زیر پا گذاردن اخلاق علمی-پژوهشی است.

دفعات مشاهده: 3259 بار   |   دفعات چاپ: 174 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: فراخوان دوم یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶ | 

یازدهمین سمینار احتمال و فرآیندهای تصادفی با همکاری انجمن آمار ایران در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مورخ 8 و 9 شهریور 1396(30 و 31 آگوست 2017) در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار میگردد.  فراخوان  دوم سمینار را از اینجا دانلود کنید.

دفعات مشاهده: 3438 بار   |   دفعات چاپ: 195 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دومین کارگاه تخصصی مِه داده‌ها ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | 

دانشگاه صنعتی امیرکبیر (AUT) و مرکز ملی تحقیقات فرانسه (CNRS) افتخار دارد تا دومین کارگاه مشترک مِه داده‌ها را از ۲۸ فروردین تا ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ در تهران برگزار کند. این کارگاه فرصتی جهت گردهمایی بین‌المللی برای مهندسین، محققین دانشگاهی، صنعت و دولت خواهد بود تا به ارائه و بحث در مورد آخرین یافته‌های تحقیقاتی در این زمینه و شناسایی چالش‌های نوظهور آینده بپردازند. این کارگاه به روش‌ها و الگوریتم‌های اخیر برای تحلیل مِه داده‌ها، معرفی معماری‌ها و فن‌آوری‌های نو و مسائل دنیای واقعی و کاربردهای مِه داده‌ها اختصاص دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس http://bigdata.aut.ac.ir مراجعه نمائید.

دفعات مشاهده: 3413 بار   |   دفعات چاپ: 175 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دهمین همایش ملی تخصصی آمار دانشگاه پیام نور ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 3447 بار   |   دفعات چاپ: 157 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: هفتمین سمینار آمار و احتمال فازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 3542 بار   |   دفعات چاپ: 205 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: کارگاه خوشه بندی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | 

لینک وبسایت: http//:math-cs.aut.ac.ir/datascience

 AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 3251 بار   |   دفعات چاپ: 155 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سومین سمینار نظریه قابلیت اعتماد و کاربردهای آن ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | 

نظر به اهمیت موضوع قابلیت اعتماد، کاربرد آن در صنعت، اقتصاد و سایر زمینه های علمی و فراهم نمودن فرصت مناسب برای گردهمایی به منظور تبادل نظر اعضای هیأت علمی و ارتقای سطح علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و کاربران قابلیت اعتماد در مراکز صنعتی، قطب علمی داده های ترتیبی و فضایی و گروه آمار دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن آمار ایران سومین سمینار تخصصی نظریه قابلیت اعتماد و کاربردهای آن را روزهای سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27 اردیبهشت ماه سال  در محل دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌نماید. 1396

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

برای دریافت فراخوان اینجا را کلیک نمائید.

دفعات مشاهده: 5736 بار   |   دفعات چاپ: 219 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: همایش روز آمار و برنامه‌ریزی با همکاری مرکز آمار، پژوهشکده آمار و انجمن آمار ایران برگزار شد. ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | 

گزارش کامل را از اینجا دانلود کنید.

دفعات مشاهده: 3668 بار   |   دفعات چاپ: 194 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: فراخوان انتخاب پژوهشگر برجسته جوان (جایزه ابوریحان) فرهنگستان علوم ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۸/۸ | نویسنده: فاطمه جودی | 

علاقمندان می‌توانند فرم‌ها را به آدرس: تهران، بزرگراه شهید حقانی، خروجی فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه ملی، فرهنگستان علوم گروه علوم پایه و یا از طریق را یانامه به آدرس basic@ias.ac.ir فرستاده شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن دفتر گروه علوم پایه: 88645595 تماس بگیرید. فرم‌ها در سایت www.ias.ac.ir وجود دارند.

دانلود آئین نامه

دانلود فرم مشخصات

دفعات مشاهده: 3444 بار   |   دفعات چاپ: 220 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: هفدهمین کارگاه فرآیندهای تصادفی کاربردی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۸/۳ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 4303 بار   |   دفعات چاپ: 196 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: پیام رئیس انجمن آمار ایران به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۸/۱ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 3781 بار   |   دفعات چاپ: 200 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مجمع عمومی عادی انجمن آمار ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۱۷ | 
دفعات مشاهده: 444 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: برنامۀ هشتمین سمینار آمار و احتمال فازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۲/۱۸ | 
برای دریافت برنامۀ هشتمین سمینار آمار و احتمال فازی و برنامه گرامیداشت یاد استاد مرحوم دکتر ارقامی اینجا کلیک نمایئد.
دفعات مشاهده: 871 بار   |   دفعات چاپ: 35 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: افتتاح خانه آمار اصفهان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۷/۱۱ | ارسال‌کننده: آقای دکتر ایران‌پناه | نویسنده: فاطمه جودی | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 6439 بار   |   دفعات چاپ: 365 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: دومین فراخوان سیزدهمین کنفرانس آمار ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۶/۲ | ارسال‌کننده: آقای دکتر مددی (دبیر کنفرانس) | نویسنده: فاطمه جودی | 

برای دریافت فایل دومین فراخوان سیزدهمین کنفرانس آمار ایران اینجا کلیک نمائید.

دفعات مشاهده: 10782 بار   |   دفعات چاپ: 386 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: کارگاه آموزشی آمار فضایی و کاربردهای آن ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۵/۶ | نویسنده: فاطمه جودی | 

برای مشاهده اطلاعیه اینجا کلیک نمائید.

دفعات مشاهده: 7114 بار   |   دفعات چاپ: 376 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: کنفرانس بین‌المللی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۴/۳۰ | 

برای دریافت اطلاعات کنفرانس بر فایلpdf کلیک نمائید.
AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 4246 بار   |   دفعات چاپ: 422 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: برنامه‌ی آموزشی شش ماه‌ اول پژوهشکد‌ه‌ی‌آمار 1394 ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۲/۸ | 

  برنامه‌ی آموزشی شش ماه‌ اول پژوهشکد‌ه‌ی‌آمار1394

 دانلود فایل PDF

  بهار

  هزینه (تومان)

  تاریخ برگزاری

  مدرس

  عنوان

  

  خرداد

  اردیبهشت

  فروردین

  100.000

  ---

  28-29

  ---

  طه نوراللهی

  آمار و تحلیل بازار کار جوانان

  دوره آموزشی

  150.000

  3- 5

  ---

  ---

  سیاوش مرادآبادی

  نرم‌افزار SQL (مقدماتی)

  کارگاه آموزشی

  150.000

  10- 12

  ---

  ---

  دکتر تیمور محمدی

  سری زمانی با STATA

  کارگاه آموزشی

  150.000

  17-19

  ---

  ---

  دکتر رحیم محمودوند

  داشبوردهای آماری با نرم افزار QlikView

  کارگاه آموزشی

  150.000

  24- 26

  ---

  ---

  دکتر موسی گلعلیزاده

  برنامه‌نویسی با نرم افزار R

  کارگاه آموزشی

   

  تابستان

  هزینه (تومان)

  تاریخ برگزاری

  مدرس

  عنوان

  شهریور

  مرداد

  تیر

  100.000

  ---

  4-5

  ---

  مریم خوش اخلاق

  آشنایی با مبانی و روش‌های محاسبه حساب‌های ملی سلامت

  دوره آموزشی

  100.000

  6-7

  دکتر محسن محمد زاده

  آمار فضایی

  کارگاه آموزشی

  150.000

  ---

  11-13

  ---

  مریم احمدیان

  آشنایی با نرم‌افزار Arc GIS

  کارگاه آموزشی

  150.000

  ---

  17-19

  ---

  سیاوش مرادآبادی

  نرم‌افزار SQL (پیشرفته)

  کارگاه آموزشی

  150.000

  ---

  25- 27

  ---

  جمیله عرفانی و

  دکتر روشنک صبا

  آشنایی با مراحل اجرایی طرح‌های آمارگیری

  دوره آموزشی

  200.000

  1-4

  ---

  ---

  نیما دانش پرور

  برنامه‌نویسی پیشرفته با SAS

  کارگاه آموزشی

  150.000

  8-10

  ---

  ---

  دکتر حمید رضا نواب‌پور

  آمار رسمی

  دوره آموزشی

  150.000

  15 – 17

  ---

  ---

  محمد غلامی

  آشنایی با مبانی و روش‌های محاسبه حساب‌های اقتصادی

  دوره آموزشی

  *

  21-25

  ---

  ---

  SIAP

  Development and Maintenance of Population Statistical Registers

  کارگاه آموزشی

  (منطقه‌ای)

  100.000

  28-29

  ---

  ---

  دکتر حمید پزشک و دکتر مهدی صادقیان

  بیوانفورماتیک آماری

  کارگاه آموزشی

  نکات مهم:

  1- متقاضیان شرکت در دوره و کارگاه‌های آموزشی برای ثبت می‌بایست به بخش آموزش وبگاه پژوهشکده آمار مراجعه کرده و ثبت نام کنند.

  2- ساعت برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی 9:00 تا 1۵:00 است.

  3- ثبت‌نام کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با تخفیف 2۵ درصد برای دانشجویان انجام می‌گیرد.

  www.srtc.ac.ir TEL: 021-88725153-4 , 021-88725037 , 021-887255101

  

دفعات مشاهده: 8181 بار   |   دفعات چاپ: 537 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: بیانیه شاخه های ریاضی و فیزیک فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ | 

بیانیه شاخه‌های فیزیک و ریاضی فرهنگستان علوم

توسعه علمی نتیجه‌ای از توسعه علم و توسعه علم در گرو توجه به دانشگاه‌هاست

نظام آموزش یک جامعه بخش مهمی از نهاد علمی آن جامعه است. هماهنگی بین آموزش مدرسه­ای و دانشگاهی یکی از عوامل مهم نظام برنامه­ریزی آموزشی و ارتقای آن است. دانشگاه در توسعه علمی دارای اهداف مهمی است: انتقال معرفت بشری، فراهم آوردن بسترهای لازم برای رسیدن به مرزهای دانش و پیش بردن آن، ارتقای سطح توانایی­های ضروری افراد جامعه. موارد پیش گفته نقش دانشگاه را در بعد آموزشی، پژوهشی و مشارکت مؤثر در حل مسائل گوناگون کشور تبیین می­کند. بر اساس این اهداف شاخه­های ریاضی و فیزیک فرهنگستان علوم بنا بر رسالت خود توجه را به موارد زیر جلب می­نماید.

  1-برای توسعه کشور نیازمند ارتقای سرمایۀ انسانی و اجتماعی هستیم. سرمایۀ اجتماعی عبارت است از شبکۀ توانمندی‌هایی که در یک جامعه برای بهره‌برداری از سرمایه‌های مادی و انسانی وجود دارد. دانشگاه‌ها مهمترین سازمان کشوری برای افزایش و کمال بخشیدن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی اند. سرمایه‌های انسانی پیش‌ِرو، جوانان مستعدی هستند که در صورت ورود به رشته‌های علوم پایه-به‌ویژه ریاضی و فیزیک- می‌توانند در حوزه‌های آموزش، پژوهش و ارایۀ راه حل برای معضلات کشور و ارتقای فناوری تحول‌آفرین باشند. عدم استقبال دانش آموزان از علوم پایه و مباحث نظری، یکی از موانع پیشرفت و توسعۀ علوم پایه است و راه حلهای علمی برای مسایل و توسعه فناوری دانش‌بنیان را به چالش می­کشد. نظام آموزش ما در پیش از دانشگاه و در خود دانشگاه‌ها در ایجاد علاقه‌مندی به علوم و به ویژه علوم پایه بسیار ناموفق عمل کرده و نیازمند بازبینی جدی است. نیاز است رئوس تحول در علوم پایه و جذب نخبگان در بُعد آموزش، در یک برنامه کلانِ کل‌نگر و همه‌جانبه شامل کلیه مقاطع تحصیلی تدوین و مبنای برنامه‌ریزی سیاست‌گذاران قرار گیرد.

  2-انتظارات از دانشگاه و میزان تاثیرگذاری آن باید متناسب با پیشینۀ دانشگاه و نظام آموزش عالی کشور، واقعیتهای اجتماعی و به خصوص امکانات و ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها باشد. در این خصوص یادآوری سه نکته ضروری است:

  آ) دانشگاه‌ بنگاه‌ اقتصادی یا شرکت تجاری نیست و این نکته باید در نگاه برنامه‌ریزان و مدیران ارشد کشور نهادینه و به جد لحاظ شود؛

ب) افزایش بی­رویه و بیش از اندازه ظرفیت دانشگاه­ها و به ویژه در تحصیلات تکمیلی کیفیت این سطوح تحصیلی را فدای کمیت کرده است؛

پ) نگاه صرفاً کمی‌نگر به دانشگاه‌ها و خروجی‌های آنها اعم از فارغ‌التحصیلان، مقالات و سنجش آنها به عنوان بنگاه‌هایی اقتصادی و فعال تجاری دانشگاه را از ایفای نقش و وظیفه ذاتی خود که در بالا برشمرده شد باز می‌دارد. این نگاه کمّی‌نگر تاثیر عمیق‌تری بر پیکرۀ علوم پایه کشور و به تبع آن در میان مدت و بلند مدت بر سایر رشته‌ها، بر جای می‌گذارد.

ت) نظارت دائمی، مستمر و مؤثر شورایعالی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ویژه بر دوره­های تحصیلات تکمیلی با رعایت شرایط و ضوابط کیفی تأسیس رشته و ظرفیت پذیرش دانشجو از ضروریات لازم برای ارتقای کیفی دانشگاه­ها است.

3- یکی از وظایف دانشگاه­ها مشارکت جدی در پژوهش، یا همان تولید علمی که سودمند و نه الزاماً سودزا، است. تبیین اولویت‌ها و مصادیق علوم سودمند باید بنا به مقتضیات، ظرفیت‌های بالقوه و مزیت‌های نسبی کشور انجام شود. علوم پایه و به ویژه ریاضی و فیزیک نیز باید جایگاه شایسته را در این برنامه‌ریزی‌ها داشته باشند.

  بنابراین، اگر خواهان توسعۀ پایدار علمی هستیم توسعۀ علم و دانشگاه‌، و اگر خواهان توسعه علم هستیم علوم پایه را دریابیم و با سرمایه گذاری بیشتر مادی و معنوی برای کیفی‌سازی آن برنامه‌ریزی کنیم. شاخه‌های ریاضی و فیزیک فرهنگستان علوم آمادگی دارند با همراهی نهادهای ذیربط تدوین خط مشی گسترش علوم بنیادی را -در ابعاد آموزش و پژوهش- که زیر بنای علمی و نظری علوم و فناوری است به انجام رسانند.

دفعات مشاهده: 4229 بار   |   دفعات چاپ: 539 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: پانزدهمین کارگاه فرایندهای تصادفی کاربردی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۱۲/۹ | 

AWT IMAGE

دفعات مشاهده: 13922 بار   |   دفعات چاپ: 569 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: کارگاه نظریه مفصل و انواع وابستگیها ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۹/۳ | 

برای دانلود اطلاعیه اینجا را کلیک نمایید

دفعات مشاهده: 14487 بار   |   دفعات چاپ: 557 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: آیین نامه انتخاب پژوهشگر جوان برجسته ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۷/۱۶ | 

دانلود آیین نامه انتخاب پژوهشگر جوان برجسته

دفعات مشاهده: 4144 بار   |   دفعات چاپ: 542 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: جلد 8 شماره 1 مجله علوم آماری منتشر شد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۶/۲۲ | 

فهرست مقالات آخرین شماره مجله علوم آماری – نشریه علمی پژوهشی انجمن آمار ایران 
جلد 8، شماره 1 (1393-6)


مدل بندی داده های فازی با رگرسیون اسپلاین تطبیقی چندگانه
جلال چاچی ، غلامرضا حسامیان
چکیده   -   متن کامل (PDF)


تشخیص نقاط پرت در مدل رگرسیونی لیو
عبدالرحمن راسخ ، فروغ حاجی باقری، محمدرضا آخوند
چکیده   -   متن کامل (PDF)


آزمون برابری ضرایب تغییرات در چند جامعه نرمال با روش خودگردانی پارامتری
احسان خراتی کوپایی ، سلطان محمد صدوقی الوندی
چکیده   -   متن کامل (PDF)


مدل سازی پیشامدهای بازگردنده تحت مخاطره رقابتی، همراه با پیشامد بدون بازگشت
علی شریفی، سیدرضا هاشمی 
چکیده   -   متن کامل (PDF)


برآوردگر انقباضی در توزیع نرمال چند متغیره تحت فضای پارامتر محدود
حمید کرمی کبیر ، محمد آرشی
چکیده   -   متن کامل (PDF)


برآورد پارامترهای توزیع بور نوع سوم نمایی تحت داده های سانسوریده نوع دوم
عبدالرضا سیاره ، نسرین مرادی، هانیه پناهی
چکیده   -   متن کامل (PDF)


ویژگی های توزیع آماری برای زوایای دوسطحی
موسی گل علی زاده ، آناهیتا نودهی
چکیده   -   متن کامل (PDF)

دفعات مشاهده: 4811 بار   |   دفعات چاپ: 800 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: پیام تبریک به سرکار خانم پروفسور مریم میرزاخانی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۳۰ | 

سرکار خانم پروفسور مریم میرزاخانی

انتخاب سرکارعالی به عنوان یکی از برندگان جایزه فیلدز در جامعه علوم ریاضی از جمله جامعه آماری کشور شادی و افتخار ایجاد نموده است. لازم می دانم این افتخار ستودنی را از طرف جامعه آماری کشور به سرکار عالی تبریک و تهنیت عرض نموده و آرزوی بهترین ها را در ادامه راه داشته باشم.

 

با احترام

محسن محمدزاده

رئیس انجمن آمار ایران

دفعات مشاهده: 4838 بار   |   دفعات چاپ: 628 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 4 بار   |   0 نظر
::
:: کارگزاری صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان توسط انجمن‌های علمی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۲۹ | 

AWT IMAGE

 

کارگزاری صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان به انجمن‌های علمی سپرده می‌شود

 

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:

 در صورت آمادگی انجمن‌های علمی کشور کارگزاری تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان به انجمن‌های علمی سپرده می‌شود. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست تخصصی انجمن‌های علمی کشور که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: برنامه پنجم توسعه رو به پایان است و در آستانه اجرای برنامه ششم توسعه هستیم که باید اقدامات انجام شده در ارتباط با انجمن‌های علمی برنامه پنجم مورد بررسی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد. دکتر وطنی ادامه داد: بر اساس مأموریت‌هایی که در معاونت علمی ریاست جمهوری در نظر گرفته شده لازم است جایگاه انجمن‌های علمی کشور مورد بررسی و رویکردها با نگاه توسعه فناوری و تجاری‌سازی و نوآوری در راستای رفع نیازهای راهبردی جامعه مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، توضیح داد: بر اساس قانون پنجم توسعه تعدادشرکت‌های دانش بنیان در کشور باید به 20 هزار شرکت برسد که بر اساس آمار تا پایان سال 92 تعداد این شرکت‌ها به 40 مورد ‌رسید و از ابتدای سال 92 تا کنون بیش از 350 شرکت دیگر تشخیص صلاحیت شده‌اند. معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در قانون پنجم توسعه اعتباری بالغ‌بر 3 هزار میلیارد تومان برای تخصیص به شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده که 600 میلیارد تومان از این مبلغ به صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شده و طی چهار ماه گذشته حدود 1400 میلیارد آن هم با همت معاونت توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب خطوط اعتباری فراهم آمده است. معاون توسعه فناوری توضیح داد: حال با توجه به اختصاص این بودجه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سخنرانی‌های متعدد رئیس جمهور محترم لازم است شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع نیاز‌های جامعه فعالیت داشته باشند. وی تصریح کرد: انجمن‌های علمی باید کار شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با حوزه خود را رصد کنند و در سیاستگذاری‌ها و تصمیم سازی و ترویج علم و فناوری مشارکت‌داشته باشند. دکتر وطنی گفت: متقاضی برای تشکیل شرکت دانش‌بنیان زیاد است اما مشکل احراز صلاحیت این شرکت‌هاست، باید مراجع مناسبی در راستای تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان تعیین کرد و انجمن‌های علمی می‌توانند در این راستا کمک‌های شایانی داشته باشند و به نوعی احراز صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده بگیرند. وی افزود: بعد از احراز صلاحیت مشکلی در راستای تأمین منابع شرکت‌های دانش بنیان نخواهد بود، همانطور که بیان شد مشکل تأمین اعتبار برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به صورت ارائه تسهیلات به طور کامل مرتفع شده است. معاون توسعه فناوری با بیان اینکه رشد و توسعه علمی در کشور شتاب گرفته، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود حلقه مفقوده بین عرضه و تقاضای در بازار که توسعه فناوری و تجاری سازی است با وجود انجمن‌های علمی کشور مرتفع شود همچنین مشکل اشتغال که دغدغه اصلی مسئولان نظام است با مشارکت این انجمن‌ها رفع می‌شود. براساس این گزارش، در نشست تخصصی انجمن های علمی کشور، همچنین مقرر شد کارگروهی در معاونت توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شود تا با همکاری تعدادی از انجمن های علمی، ساختار همکاری انجمن های علمی کشور با معاونت تنظیم و برای اجرا، ارائه شود.

 

دفعات مشاهده: 3800 بار   |   دفعات چاپ: 590 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 4 بار   |   0 نظر
::
:: دو نامه معرفی انجمن و نظام آمار شناسی که به دفتر معاونت محترم راهبردی رئیس جمهور ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۲۹ | 

جهت ملاحظه دو نامه معرفی انجمن و نظام آمار شناسی که به دفتر معاونت محترم راهبردی رئیس جمهور ارسال شده است بصورت فایل PDF بر روی اعداد زیر کلیک نمایید  

 1   -  2

دفعات مشاهده: 3963 بار   |   دفعات چاپ: 596 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 5 بار   |   0 نظر
::
:: تفاهمنامه همکاری انجمن آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۲۹ | 

جهت دانلود فایل PDF متن تفاهمنامه انجمن آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اینجا را کلیک کنید.

دفعات مشاهده: 3896 بار   |   دفعات چاپ: 528 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 4 بار   |   0 نظر
::
:: تفاهمنامه همکاری انجمن آمار ایران و قوه قضاییه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۲۹ | 

جهت دانلود فایل PDF متن تفاهمنامه انجمن آمار ایران و قوه قضاییه اینجا را کلیک کنید.

دفعات مشاهده: 4033 بار   |   دفعات چاپ: 604 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 4 بار   |   0 نظر
::
:: تفاهمنامه انجمن آمار ایران و پژوهشکده آمار ایران ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۵/۲۹ | 

جهت دانلود فایل PDF متن تفاهمنامه انجمن آمار ایران و پژوهشکده آمار ایران اینجا را کلیک کنید.

دفعات مشاهده: 4112 بار   |   دفعات چاپ: 593 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 4 بار   |   0 نظر
::
:: اطلاعیه کمیته مسابقه دانشجویی آمار کشور ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۳/۲۷ | 

اطلاعیه

تیم­های شرکت کننده برای تکمیل فرم ثبت نام، خواهشمند است به سایت دوازدهمین کنفرانس آمار ایران مراجعه فرمائیدبا تشکر

کمیته مسابقه دانشجویی آمار کشور

دفعات مشاهده: 16253 بار   |   دفعات چاپ: 650 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 22 بار   |   0 نظر
::
:: گزارش سمینار آمار، پژوهش، آینده ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۳/۲/۲۹ | 

 

گزارش سمینار آمار، پژوهش، آینده

 گروه علوم پایه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حمایت ستاد سال جهانی آمار و همکاری انجمن آمار ایران برای گرامی­داشت سال جهانی آمار سمینار آمار، پژوهش، آینده را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان علوم، اعضای انجمن آمار و اساتید و دانشجویان دانشگاه­های تهران در روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه 1393 در سالن کنفرانس فرهنگستان علوم برگزار نمود.

 در این سمینار نیم روزه که رئیس گروه علوم پایه و تعدادی از اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان علوم، تعدادی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های تهران، شهیدبهشتی، تربیت مدرس، خوارزمی، آزاد اسلامی، البرز و پژوهشکده آمار حضور داشتند، آقایان دکتر حمید پزشک استاد آمار دانشگاه تهران و دکتر محسن محمدزاده استاد آمار دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن آمار ایران سخنرانی کردند.

 ابتدا جناب آقای دکتر محمدزاده با گرامی­داشت سال جهانی آمار و ارائه گزارش مختصری از برنامه­ها و فعالیت­های ستاد و شورای برنامه­ریزی سال جهانی آمار سخنرانی خود را تحت عنوان آمار و پژوهش ارائه نمودند و اظهار داشتند فرایند پژوهش در زمینه­ها و سطوح مختلف متشکل از مراحلی است که اجرای صحیح و دقیق هر یک از آن­ها نقشی اساسی در صحت نتایج حاصل دارند. آمار به عنوان ابزاری علمی، روش­ها و فنونی متناسب با مراحل پژوهش را فراهم می­آورد که به­کارگیری صحیح آن­ها نه تنها دقت، اعتبار و اطمینان به نتایج پژوهش را تضمین می­کند بلکه هنرمندانه شرایطی فراهم می­سازد که با تحلیل بخشی از مجموعه مورد مطالعه و تعمیم نتایج، می­توان ضمن صرفه­جویی در وقت و هزینه­ها، دقت نتایج و سرعت عمل را نیز افزایش داد. هرچند اهمیت استفاده از آمار بر هیچ پژوهش­گری پنهان نیست، اما گاهی ضرورت شناسایی و به­کارگیری روش­های صحیح و متناسب با اطلاعات، کمتر مورد توجه قرار می­گیرد. سخنران ضمن تعیین جایگاه علم آمار و نقش آن در هر یک از مراحل فرایند پژوهش، مشکلات ناشی از این کم توجهی و ضرورت دقت نظر به انطباق شرایط مسئله با ویژگی­های هر یک از فنون آماری را مطرح نمود و رسالت متخصصین آمار کاربردی در تامین نیازهای پژوهشگران رشته­های مختلف علمی را بیان کرد. بعلاوه اظهار داشت انجمن آمار ایران با همکاری مرکز آمار و حمایت واحدهای آمار و اطلاعات دستگاههای اجرایی کشور به دنبال تشکیل سازمان نظام آمارشناسی کشور است تا انجام طرح­ها و فعالیت­های آماری کشور تنها توسط افراد متخصص و متبحر آماری صورت پذیرد.

 سپس جناب آقای دکتر پزشک سخنرانی خود را تحت عنوان آینده آمار ارائه نمودند و اظهار داشتند برخی آمار قرن نوزدهم را آمار داده­های بزرگ مقیاس می­دانند. افرادی مانند آدلف کتله در قرن نوزدهم مشغول تحلیل حجم وسیعی از داده­ها برای پاسخ به سوالاتی ساده بودندکه از سرشماری­ها به­دست می­آمد. این سوالات غالبا راجع به وقایع چهارگانه تولد، ازدواج، طلاق و مرگ بود. پیرسون با ارائه مقاله­ای مشهور در ابتدای قرن بیستم، کلید ورود به دورانی جدید از تحلیل­های آماری را زد که به آن آمار استقرایی نام دادند. قرن بیستم یا قرن آمار داده­های کوچک مقیاس، برای پاسخ به سوالات کمی پیچیده­تر، سرشار از ایده­های مبتنی بر نظریه­های نمونه­ای است. در این قرن افراد نابغه­ای مانند فیشر، نیمن، هتلینگ و ... بنیان­های اصلی آمار استقرایی را پی­ریزی کردند. این بار نه سرشماری­ها بلکه نمونه­های بسیار کوچکتر از سرشماری­ها، برای پاسخ به سوالاتی نظیر این که "آیا تیمار الف بهتر از تیمار ب تاثیر می­کند؟" مورد استفاده قرار گرفتند. اما قرن بیست و یکم را شاید بتوان قرن آمار بزرگ مقیاس با سوالات پیچیده نامید. در این قرن سیل عظیمی از اطلاعات و آمار تولید می­شود که سیل عظیمی از سوالات را بهمراه می­آورند. آمار دانان مسول پاسخ گویی هستند. اما پاسخ به این سوالات از جاده­ای که فیشر در قرن بیستم پی­ریزی کرده است نمی­گذرد! وی ضمن اشاره­ای گذرا به تاریخچه آمار واحتمال طی دو قرن گذشته به بررسی آمار قرن بیست و یکم پرداخت و نقش استفاده از اطلاعات دیگران درطرح آزمایش­هایی که تحت مطالعه داریم را به عنوان راهبرد آمار بیزی برای تحلیل داده­ها بیان نمود.

 

برای مشاهده فایل PDF گزارش اینجا را کلیک کنید.

دفعات مشاهده: 4698 بار   |   دفعات چاپ: 664 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 35 بار   |   0 نظر
::
انجمن آمار ایران Iranian statistical society
Persian site map - English site map - Created in 0.74 seconds with 277 queries by YEKTAWEB 3754