| تاریخ ارسال: 1397/7/30 | 

پیام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی اول آبان 1397 پیام روز ملی آمار و برنامه‌ریزی اول آبان 1397

پیام به مناسبت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی اول آبان 1397
فرا رسیدن "روز ملی آمار و برنامه‌­ریزی" را از سوی انجمن آمار ایران به همۀ استادان، دانشجویان، کارشناسان اجرایی، مدیران حوزه‌های مرتبط با آمار، معلمان، پیش­کسوتان و همۀ علاقه‌مندان به رشتۀ آمار و همۀ آنان که در راه پیشبرد علم در کشور و  به‌ویژه اعتلای فرهنگ آماری این مرزوبوم تلاش می­‌کنند، تبریک عرض می­‌کنم و یاد مرتبطین با علم آمار را که طی سال قبل از میان ما رفته‌اند، به‌خصوص شادروانان دکتر علی‌اکبر رحیم­‌زاده و دکتر عبدالرحیم بادامچی‌زاده را گرامی می‌دارم.
     روز ملی آمار و برنامه‌ریزی برای ما یادآور دو مطلب مهم است. یکی اینکه بزرگداشت این روز در گسترۀ عمومی جامعه به ما امید می‌دهد که خوشبختانه اهمیت نسبی آمار در کشور دریافته شده و اغلب سعی می‌شود که برای مقبول و مطلوب جلوه دادن کارها، به آمار و ارقام و روشهای آماری استناد ‌شود. اما از سوی دیگر به دلیل توسعۀ محدود ساختارهای اداری و اقتصادی کشور، این سخن به میان آوردنها از آمار و  روشهای آماری، نه به اندازۀ انتظار و نه همیشه منطبق بر روشهای صحیح و به‌روز علم آمار و اغلب نه به دست متخصصان واقعی علم آمار است.
     واقعیت این است که امروزه شیوه‌های زندگی و سیستمهای اداری و صنعتی و بازرگانی،‌ و توسعۀ روزافزون فناوریهای ثبت و ضبط اطلاعات، روش‌های کلاسیک آمار را به چالش کشیده‌اند. این موضوع از یکسو عده‌ای را با این تصور که همۀ این روشها کاملاً منسوخ شده‌اند و بنابراین باید هرچه زودتر این رشته را رها و دست‌کم عنوانی جدید برای آن دست و پا کرد، به تکاپو انداخته و از سوی دیگر اسارت در عادت و پایبندی بر برنامه‌های لایتغیر یا با تغییر محدود و وابستگی به قیودی از قبیل تبعیت از برنامه‌های موجود سایر مؤسسات ذینفع و ذی‌نفوذ، موجب تقید به برنامه‌های بعضاً کهنه و کم‌تأثیریافته از برنامه‌های موجود و پیشرفته در سطح دنیا شده است.
     باید پذیرفت که راه میانه‌ای در بین این دو موجود است. اگر معتقدیم که آمار قدرت تحلیل هر نوع داده‌ای در انواع مقیاسهای خرد، متوسط،‌ و کلان را دارد، پس باید این را هم قبول کنیم که هم به روش‌های کلاسیک آماری نیاز داریم هم به شیوه‌های پردازش نوین داده‌ها در مقیاس عظیم.
در این صورت نیاز به برنامه‌ریزیهای درسی متنوعی هست که به هرگونه نیازی از هر قبیل پاسخگو باشد و هم سلیقه‌های دانشجویان و استادان با ویژگیهای گوناگون را در نظر گیرد. فراموش نکنیم که اکثریت کارشناسان آمار سازمانهای اداری مختلف،‌ دانش‌آموختگان دانشگاههای داخل و کاربرندگان همین برنامه‌ها در محیطهای اجرایی هستند. پس اگر تحولی در برنامه‌های دانشگاه
مطابق خواست روز صورت نگیرد نمی‌توان انتظار تحولی در سایر جاها داشت. ناگفته نماند که این سخنان به معنای نادیده گرفتن زحمات عده‌ای از همکاران که در کار تدوین و ترمیم برنامه‌ها در وزارت متبوع هستند، نیست. مراد این است که انجمن آمار به عنوان سازمانی مردم‌نهاد از بسیاری معذوریتها و قیودات آزاد است. پس اگر همتی و امکانی فراهم آورده شود، این انجمن می‌تواند به کمک جامعۀ آماری در صدد تدوین برنامه‌هایی برآید که محدودیتهای برنامه‌های فعلی کمتر در آن رعایت شده باشد. اما در وضع حاضر نیز در مقام دانشجو به برنامه‌های جاری اکتفا نکنیم، در جایگاه استاد از فرصتها و آزادیهای موجود در برنامه‌های فعلی به نفع درسهای نوینتر استفاده کنیم، و در موقعیتهای کارشناسان اجرایی روشهای نوی برای انجام کارهای برنامه‌ریزی شده بربیابیم. اطمینان داشته باشیم که هر قدمی در مسیر نوجویی و نوگرایی، سرمایه‌گذاری در راهی است که سود به‌موقع در راه پیشرفت کشور و به‌خصوص حوزه کاری ما خواهد داشت. 
                                                                                           با احترامات فائقه
                                                                                    محمدقاسم وحیدی­‌اصل
                                                                                     رئیس انجمن آمار ایران
 


CAPTCHA
دفعات مشاهده: 4004 بار   |   دفعات چاپ: 271 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر