گزارش اجمالی دومین سمینار علوم ریاضی و چالش ها گزارش اجمالی دومین سمینار علوم ریاضی و چالش ها (راهکارهای ارتقای کمی - کیفی)

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۸/۱۱ | 


مقدمه:

   ریاضیات از یک سو به عنوان یک جریان طبیعی تفکر بشری، نقش ­ بی‌بدیلی در اندیشه‌­ورزی بهتر، عمیق­تر، تجزیه و تحلیل درست­تر رویدادها ومواجهۀ آگاهانه و عقلانی با پدیده­های اجتماعی در سپهر جامعه را دارد. و از سوی دیگر به عنوان علم پایه در جهت توسعۀ علوم دیگر و توسعۀ پایدار کشور بسیار موثر است از این رو از گذشته در نظام آموزشی کشورها بویژه ایران، توجه به کیفیت آموزش و یادگیری ریاضیات، از اولویت برخوردار بوده است. متأسفانه در حال حاضر ایران با چالش­‌های مهمی در زمینۀ ریاضیات در سطوح آموزش رسمی عمومی و آموزش عالی مواجه است، که اگر زودتر مورد توجه قرار نگیرد، خسارات زیان بار و جبران ناپذیر در توسعۀ کشور پدید می­آورد.
     اگر چه معلمان، استادان، آموزشگران وعلاقه­‌مندان به دانش و آموزش ریاضیات کشور علی­رغم مواجهه با مشکلات عمومی وحرف‌ه­ای خود، در قالب تشکل­های علمی و آموزشی از جمله اتحادیۀ انجمن­های ایرانی علوم ریاضی کشور، اتحادیۀ انجمن­های علمی و آموزشی معلمان ریاضی کشور، انجمن­های ریاضی و آمار ایران و شورای خانه­های ریاضیات ایران، در جهت بررسی و انعکاس به مسئولین واقدام در حد توان، اهتمام می‌­ورزند، اما بدیهی است اثرگذاری واقعی آن وابسته به اندیشه­‌ورزی، تأمل و تمرکز اصحاب اندیشه در حوزۀ دانش و آموزش ریاضیات و نمایه کردن آن در جامعه و سرانجام نگرش، گرایش و تدبیر حاکمیت از مجاری قانون­گذاری ومصلحین توسعه واعتلای کشور است.
در مهر ماه ۱۳۹۴ نخستین سمینار علوم ریاضی و چالش­ها به اهتمام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و با همکاری انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران و دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید، این سمینار فرصتی مناسب برای نقد و بررسی و ارائۀ راهکارهای برخورد با چالش­های موجود در علوم ریاضی را در سطح ملی با حضور متخصصان وآموزشگران حوزه ریاضی فراهم آورد.                                                                     
      نخستین سمینار توانست توصیف و تحلیل قابل قبولی از وضعیت علوم ریاضی را درعرصه­‌های آموزش عمومی و آموزش عالی ارائه دهد، اما به دلائلی از جمله عدم رهنمون شدن چالش­های علوم ریاضی به عنوان یک دغدغۀ ملی و فقدان انسجام ومشارکت واقعی بین دستگاههای متولی، انجمن­ها و تشکل­های علمی مرتبط با علوم ریاضی، در مهر ماه ۱۳۹۷، ضرورت  برگزاری  " دومین سمینار علوم ریاضی و چالش­ها " با تمرکز بر راهکارهای ارتقای کیفی – کمی مورد تأکید قرار گرفت.                         
     خداوند سبحان را بسیار شاکریم دومین سمینار علوم ریاضی و چالش­ها با اهتمام آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشارکت دانشگاه فردوسی مشهد، همکاری فرهنگستان علوم ج.ا.ا و اتحادیۀ انجمن­های ایرانی علوم ریاضی کشور و حمایت برخی دستگاه­ها در مجاورت حرم مطهر امام مهربانی­ها علی­‌ابن موسی ­الرضا علیه­‌السلام برگزار گردید.



- اهداف :
  • ایجاد فضای هم­اندیشی، گفتگو و تعامل بین متخصصین، آموزشگران و علاقه‌مندان به ریاضی

  • ایجاد انگیزه و مشارکت موثر در رفع موانع توسعۀ کیفی – کمی ریاضیات در جامعه

  • بررسی دلایل افت کیفی – کمی ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی

  • کمک به دستیابی استانداردهای آموزش ریاضیات در برنامۀ درسی

  • تبیین وضعیت آموزش ریاضیات و رشته­‌های علوم ریاضی

  • جامعۀ تبیین نقش ریاضیات در توسعه

- محورها :
  • افت کیفی- کمی ریاضیات در آموزش و پرورش، دلایل و راهکارها

  • تأثیر سنجش و آزمون­های ورودی در مقاطع مختلف تحصیلی

  • افت کیفی- کمی ریاضیات در دانشگاهها، دلایل و راهکارها

  • بررسی هدایت تحصیلی در روند کیفی- کمی علوم ریاضی

  • چالش­های آموزش ریاضیات و رشته­‌های علوم ریاضی

  • راهکارهای توسعۀ گرایش به رشته­‌های علوم ریاضی

  • عوامل مخرب و موانع جریان آموزش ریاضی

 

۳- روند برگزاری سمینار  
  • در اولین جلسۀ کمیتۀ علمی یک سخنران مدعو برای هر کدام از محورهای فوق تعیین گردید. علاوه بر آن تعداد چهار مقاله نیز از طریق فراخوان پس از ارزیابی کمیتۀ منتخب داوری پذیرش گردید.

  • سمینار به صورت زیر برنامه­‌ریزی گردید: در روز اول سمینار، سخنرانان به  چالش­های کیفی- کمی علوم ریاضی  پرداخته  و پس از آن میزگرد موضوعات چالشی توسط صاحب نظران منتخب و شرکت کنندگان ارزیابی و جمع­‌بندی شد. مدیریت این میزگرد به عهدۀ جناب آقای دکتر واعظ­‌پور استاد دانشگاه امیرکبیر و رئیس انجمن ریاضی ایران بوده است.

  • پس از میزگرد اول و عمدتاً در روز دوم سخنرانی­های مرتبط با راهکارهای کیفی- کمی علوم ریاضی ارائه شد و در انتهای آن، میزگرد بررسی و ارزیابی راهکارهای ارتقای کیفی – کمی تحت مدیریت جناب آقای دکتر رجالی استاد محترم دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید.

  • در نهایت و در جلسۀ اختتامیۀ سمینار، قطعنامۀ جمع­‌بندی شدۀ سمینار جهت اطلاع حضار قرائت خواهد شد.

 
 
۴- عناوین سخنرانی ها ومیزگرد ها
  • ضرورت بررسی چالش­ها در علوم ریاضی و ارائۀ راهکارهای اجرایی

      محسن محمدزاده  - اتحادیه انجمن­های ایرانی علوم ریاضی و دانشگاه تربیت مدرس 

  • نقش سنجش در آموزش با تأکید بر آموزش ریاضی

      علیرضا کیامنش - دانشگاه خوارزمی

  • کاهش اقبال به رشتۀ ریاضی در مدرسه و دانشگاه واقعیتی گریزناپذیر یا بحرانی پیش­بینی نشده؟!                                                                     زهرا گویا- دانشگاه شهید بهشتی

 
  • اینجا دو راهی است : ریاضی یا تجربی؟
 امیرحسین آشنا - استادیار گروه آموزش ریاضی دانشکدۀ رفاه تهران، زهرا مجدی - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی  دانشگاه خوارزمی، فائزه آقایان گل­کاشانی- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
  • مهم‌ترین چالش آموزش ریاضی کشور : بی‌توجهی به آموزش، مخصوصاً آموزش ابتدایی
      سیده آزاده پروانه، علی رجالی
  • بررسی دلایل عدم گرایش دان­ آموزان به رشتۀ ریاضی (نمونۀ مورد بررسی شهر مشهد)
      رضا صابری تولایی – سعید سلطانی – غلامرضا بابایی
 ü  بررسی هدایت تحصیلی در روند کیفی کمی علوم ریاضی
     علی زرافشان  - کتابخانه ملی
  • افت کمی و کیفی ریاضی در آموزش عمومی
     ابوالفضل رفیع‌­پور - دانشیار بخش آموزش ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • راهکارهایی جهت  توسعۀ گرایش به رشتۀ ریاضی
     هانیه حاجی‌نژاد- دانشگاه پیام نور تهران
  • کارآمدی و آموزش در علوم ریاضی و آمار در قرن بیست و یکم
     غلامرضا محتشمی‌­برزادران - گروه آمار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
  • راهکارهایی جهت ارتقای علوم ریاضی در سطح دانشگاه
فرزاد رادمهر - استادیار گروه ریاضی کاربردی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
  • تحلیل ادراک و تجربه زیسته معلمان ابتدایی شهرستان طارم از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی؛ مطالعه به روش پدیدار شناسی (محور ۱)
     سید تقی محمدی، فاطمه ابراهیمی، رضا لطفی، رسول حیدری
  • میزگرد : چالش­های کیفی- کمی علوم ریاضی
     دکتر سید منصور واعظ­‌پور (مسئول)، دکتر مگردیچ تومانیان ، سیدنعمت عبدی، دکتر محمود امانی­‌تهرانی و
     دکتر عبدالرسول عمادی
  • میزگرد راهکارهای ارتقاء کیفی کمی علوم ریاضی
    دکتر علی رجالی( مسئول)، دکتر محمدرضا آهنچیان، مهندس نوید ادهم، دکتر معماریانی، دکتر مجید میرزاوزیری و
    دکتر محمود مهرمحمدی
 
۵- راهبردهای سمینار
الف) چالش­ها

بروز چالش­ها در یک موضوع از یک سو ناشی از کاستی یا فقدان عناصر محدثه( عوامل درونی )است و از سوی دیگر متأثر از نگرش­‌ها، گرایش‌­ها و سیاستگذاری­‌های حاکمیتی( عوامل برونی ) است و مشکلات علوم ریاضی در روندهای کمی و کیفی نیز از این قاعده مستثنی نیستد.                                                                                                                              

۱-عوامل درونی :                                                                                                                           

طبق گزارشات مستند، از یک سو سه عامل معلم، دانش آموز و برنامۀ درسی و به طور مشابه از سوی دیگر استاد، دانشجو و برنامۀ دانشگاهی دچار آسیب شده­اند.                                                          

  • معلم :
  • به دلائل صنفی، صلاحیت­های حرفه­‌ای و عدم دخالت معلمان ریاضی در برنامۀ درسی، انگیزۀ آنان در ایفای نقش مؤثر کم شده است.

  • عدم توجه به کیفیت آموزگاران و بی­‌توجهی به مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش

  •  عدم توجه کافی به آماده­‌سازی معلمان( آموزش­های ضمن خدمت مؤثر و با کیفیت)، عدم استفاده از تجربۀ معلمی در بین جوانان تازه کار و عدم ارتباط معلمان با دانشگاهیان و محیط‌­های دانشگاهی

  • مسائل آیندۀ مرتبط با عدم کیفیت بسیاری از واحدهای دانشگاه فرهنگیان، برنامۀ درسی دانشجویان و مدرسان غیر آمادۀ این دانشگاه­ها (نه برای معلم­‌سازی و نه برای یاد دادن مفاهیم ریاضی به دانشجویان این دانشگاه) و توسعۀ بی­رویۀ این دانشگاه

  • یکی از مصادیق استفاده از معلمان ناکارآمد (آموزش ندیده) و فقدان عدالت آموزشی و توسعۀ طرح خرید خدمات آموزشی (مدارس حمایتی) در مناطق محروم و به ویژه در مدارس ابتدایی می­باشد.

 
  • استاد:
  • عدم توج اساتید دانشگاه­ها به اهمیت آموزش (به دلیل نیاز به تولید مقاله و یا فعالیت بیش از حد استاندارد در سطح تحصیلات تکمیلی توسط اساتید)

  • در حال حاضر نقش فرا آموزش و ارتباط طبیعی استاد و دانشجو کاهش یافته است و دانشجو پس از فارغ­التحصیلی الگوی عینی در ایفای نقش مؤثر کمتری در مقایسه با گذشته دارد.

  •  هدایت دانشجویان به منابع خود تألیفی و فرعی، به جای تمرکز به مراجع اصلی

  •  اشکال در فرآیندهای جذب هیئت علمی به طور کلی که در مواردی نقض غرض رخ می­دهد.

 
  • دانش آموز :
  • اولاً عواملی مانند، عدم لذت بردن دانش­آموزان از جنبه­‌های مختلف ریاضی (زیبا شناختی، کاربردی، خلاقیت، استدلال و عقلانیت )، ناکار آمدی روش­های تدریس و عدم توجه به نظرات دانش­آموزان در محتوای دروس ریاضی موجب بروز مشکلات در جریان آموزش ریاضی شده­اند بالاخص، عدم وجود انگیزه در دانش‌­آموزان برای ادامۀ تحصیل در رشته‌­های علوم ریاضی( حتی عدم شناخت آنان از توانمندی­های حاصل از ادامۀ تحصیل در رشته‌­های علوم ریاضی، علی­رغم نیاز جامعه به افراد توانمند در حل مسائل به روش ریاضی از یک سو و نیاز به فارغ­‌التحصیلان توانمند در رشته‌­های ریاضی و رشته‌­های وابسته برای ادارۀ امور کشور.)

 

  • دانشجو:
  • عدم انگیزه در دانشجویان به دلایلی از قبیل عدم شناخت جامعه و مدیران از توانمندی­های فارغ­‌التحصیلان ریاضی، سپردن کارهای ریاضیدانان و آماردانان به افراد غیر متخصص( به دلیل نبود سیستم­هایی مثل نظام آمارشناسی)، حذف امکان استخدام معلمان ریاضی از میان فارغ‌­التحصیلان ریاضی دانشگاه­ها(به دلیل ایجاد دانشگاه فرهنگیان و قانون استخدام معلمان فقط از میان فارغ­‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان)، عدم انطباق برنامه­‌های دانشگاه­ها با دنیای روز کاربردی ریاضی، پذیرش بیش از حد دانشجو در رشته‌­های علوم ریاضی و در مقاطع مختلف تحصیلی.

  • الف ) کنکور سراسری که اجباراً تحصیل آن­ها در دانشگاه فرهنگیان انجام می­گیرد و به لحاظ استاد، برنامۀ درسی و ارزیابی تک محصولی( پرورش یافته در یک نوع دانشگاه) و نامتعارف با استانداردهای جهانی مورد اشکال جدی است.

  • ب ) از طریق مادۀ ۲۸ و از بین فارغ­التحصیلان دانشگاه­ها که پس از گذراندن ۸ هفته آموزش مهارت معلمی به عنوان معلم استخدام می­شوند، که آموزش فشرده به لحاظ زمانی و محتوای برمبنای تجربیات شخصی استادان دچار اشکال است.                

  • برنامۀ درسی مدرسه‌­ای:
  • مشکلات ساعات دروس ریاضی، تنوع دروس، محتوای دروس(کتب درسی) و سنجش و ارزشیابی (آزمون­های مصوب، پیشرفت تحصیلی و کنکور) که نشانگر فقدان استاندارد ریاضیات مدرسه‌­ای است و ناسازگاری بین برنامۀ درسی ریاضیات و سایر دروس، باعث بروز مشکلات در جریان آموزش و در نتیجۀ افت کمی و کیفی شده­‌اند.

  • جدا شدن المپیادهای ریاضی از بدنۀ آموزش و پرورش و تغییر اهداف آن از گسترش فرهنگ حل مسأله در بین دانش آموزان و معلمان به نخبه پروری ظاهری.

  • کم­رنگ شدن دروسی مانند هندسه، انشا که می­توانست دانش‌­آموزان توانمند را برای جامعه آماده نماید.

  • وجود کنکور برای ورود به دانشگاه­هاو گسترش فرهنگ کنکوری از اول دبستان جهت شرکت در کنکورهای ورودی مدارس و تدریس برای تست در مدارس از دوره‌­های ابتدایی و گسترش کتاب­های ناسالم کنکوری در مدارس به حدی که تحت تأثیر این کتاب­ها و این روش­های یادگیری، برنامه‌­های درسی، نحوۀ تدریس وحتی سؤال­های آزمون­های ورود به دانشگاه­ها جهت­‌دهی شده­‌اند( که این روش­ها واین نحوۀ یادگیری باعث موفق شدن ظاهری بدون ایجاد درک و فهم مفاهیم ریاضی و یادگیری حل مسأله و انتقال خلاقیت به دانش­‌آموزان که لازمۀ یادگیری و علاقمندی و لذت بردن از ریاضیات است، می­شود.)

  • نبود استانداردهای ریاضی مدرسه­‌ای و در نتیجۀ تألیف کتب درسی به صورت سلیقه‌­ای و نه به منظور تربیت فارغ­‌التحصیلان ماهر و توانمند دبیرستانی

  • چالش هدایت تحصیلی
  • هدایت تحصیلی که باید مکانیزمی برای ایجاد تعادل بین عامل فردی( استعداد و علاقه) و عامل اجتماعی(نیازهای جامعه) باشد به دلیل تبدیل شدن آن به داده­‌های کمی و مشابهت با تکنیک‌­های انتخاب رشته باعث بروز مشکلات در ورود دانش آموزان به رشته­‌های ریاضی شده است.

۲- عوامل برونی :                                                                                                                       
  • عدالت آموزشی :
  • فقدان عدالت آموزشی ناشی از کمبود منابع انسانی، مالی و تجهیزات آموزشی، موجب شده است که فرصت شکوفایی بسیاری از استعدادهای ریاضی از بین بروند.      

  • توسعه و نحوۀ پذیرش نامناسب رشته‌­های دانشگاهی :
  • توسعۀ بی­رویۀ آموزش عالی در رشته‌­های غیرضروری که منجر به افزایش فاقد شغل فارغ‌­التحصیلان رشته­‌های علوم ریاضی شده است.  

  • نبود فرهنگ ارائۀ برنامه‌­های بین رشته­‌ای در دانشگاه­ها و فقدان آیندۀ شغلی دانش­‌آموختگان در رشته­‌های علوم ریاضی

 
  • نحوۀ پذیرش نامناسب دانشجویان و اساتید دانشگاهی:
  • عدم استقلال دانشگاه­های بزرگ در جذب اساتید، پذیرش دانشجو و تدوین برنامه­‌های درسی( و در نتیجۀ عدم امکان نوآوری و رقابت سالم بین دانشگاه­ها) از یک سو و گسترش بی­رویۀ پذیرش دانشجوی ریاضی در دانشگاه­های مختلف ( بدون نظارت دقیق و رعایت استانداردهای حداقلی در آن دانشگاه­ها)

  • پذیرفته شدن دانشجویان بسیار ضعیف در دانشگاه­ها ودر مقاطع کارشناسی و بدتر از آن در کارشناسی­‌ارشد و دکتری علوم ریاضی( بدون رعایت کف اطلاعات وتوانمندیهای ریاضی آنان و حتی عدم رعایت پیش­نیازهای مورد نیاز { به طور مثال پذیرش فارغ­‌التحصیلان رشته‌­های دیگر مانند زبان و پرستاری بدون آماده شدن برای ادامۀ تحصیل در ریاضی} از یک سو و محدودیت دورۀ تحصیلات عالی {که امکان تحصیل پیش­نیازها را به داوطلب نمی­دهد}).

  • وجود کنکور برای ورود به دوره‌­های تحصیلات تکمیلی و گسترش فرهنگ کنکوری در دانشگاهها( آماده شدن دانش­جویان و تدریس به آنان فقط برای مهارت جوابگویی به سوالات چندگزینه­‌ای، بدون ایجاد درک وفهم مفاهیم ریاضی و یادگیری حل مساله و انتقال خلاقیت.

 
  • عدم انسجام دستگاههای متولی:
  • عدم وجود سیاست یکپارچه بین آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت به عنوان دستگاههای رسمی متولی تعلیم و تربیت عمومی و تخصصی.  

 
  • عملکرد متقابل:
  • ترویج نگرش تک بعدی یا منفی نسبت به هدف آموزش ریاضی توسط صنعتگران آموزشی( مؤسسات آموزشی) و رسانه‌­های رسمی( صدا و سیما ) و تبلیغات رسانه­‌ها برای جذب دانش‌­آموزان به رشته­‌های غیرریاضی مانند علوم تجربی

  • عدم ارتباط دانشگاه­ها با صنعت( شامل صنعت خدمت و برنامه­‌ریزی­ها ) و عدم تعریف پروژه‌­های علوم ریاضی در حل مسائل کشور

 
  • عدم پیگیری و کاربست یافته‌­های پژوهشی:
  • آیا پس از برگزاری ۴۹ کنفرانس ریاضی توسط انجمن ریاضی ایران، ۱۴ کنفرانس آمار،  ۱۶ کنفرانس آموزش ریاضی توسط اتحادیۀ انجمن­های معلمان ریاضی و دهها سمینار مرتبط آیا به تعداد قابل قبول یافته‌­هایی به عنوان سند منتشر و عملیاتی شده‌­اند؟   

  • مقاله محور شدن پژوهش و عدم توجۀ دقیق به کیفیت تولیدات به اصطلاح پژوهشی و قرار دادن مبنای ارتقا و ممتاز بودن و غیره به فرمولهای صوری بدون توجه به کیفیت پژوهش و تأثیرگذاری اساتید در دنیای ریاضیات و یا جامعۀ خود

 
  • عدم توجه به نقش و کارآمدی انجمن­های مربوط به علوم ریاضی :
  • با توجه به اینکه انجمن­های علمی وابسته به وزارت علوم و آموزش وپرورش با هدف راهبردی کار ویژۀ دولت – ملت تشکیل شده­‌اند، بعد از ۵ دهه با بی­مهری­‌هایی از سوی دستگاههای متولی و وابسته مواجهه دارند. و حالت تشدید یافتۀ آن در آموزش و پرورش در مواجهه با خانه‌­های ریاضیات قابل ملاحظه است و این موضوع یک چالش جدی است.                 

  • بی توجهی و ایجاد فرهنگ نظارت بر انجمن­های علمی به جای حمایت و واگذاری تصمیم‌­سازی­ها به انجمن­های علمی واتحادیه­‌های انجمن­ها

 
ب) راهکارها
۱- راهکارهای حذف مشکلات ناشی از عوامل درونی:
  • معلم و استاد
  • آموزش معلمان با نگاه کارآمدی و توسعۀ حرفه­‌ای

  • توجه به جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان

  • اصلاح فرآیند جذب هیئت علمی دانشگاه­ها

  • نهادینه سازی پژوهشگری در بین اساتید

  • دانش آموز و دانشجو
  • توجه به هوش و استعداد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان علوم ریاضی برای جذب و شکوفایی و پرورش خلاقیت آنان در حوزۀ علوم پایه

  • تربیت فراگیر( تمام ساحتی) دانش­آموزان و دانشجویان که می توانند در کارآمدی و اشتغال آنها مؤثر باشد

  • برنامۀ درسی
  • توجه به ایده‌­های ریاضیات ناب برای دانش‌­آموزان، اولیا و مربیان

  • عمومی کردن ریاضی و آگاهی دادن به جامعه در ارتباط با جایگاه و ارزش­های ریاضی و علوم پایه

  • توجه به ریاضی زمینه­‌دار و قوی در برنامۀ درسی ریاضی مدرسه­‌ای و دانشگاهی

  • احیای دروس هندسه، املا، انشا و ارائۀ آنها با نگاهی جدید، چرا که ضعف در ادبیات می­تواند در روند رشد خلاقیت­‌ها و به ویژه آموزش ریاضی تأثیرات منفی بگذارد

  • تدوین استاندارد درس ریاضی مدرسه‌­ای و ریاضیات دانشگاهی

  • سنجش عملکرد مناسب و مؤثر در دروس ریاضیات

۲- راهکارهای حذف مشکلات ناشی از عوامل بیرونی:
  • عدالت آموزشی
  • کاهش نابرابری­‌ها در آموزش علوم ریاضی
  • توجه عمومی به شکوفایی استعدادهای ریاضی در تمام سطوح
  • تخصیص منابع با نگاه تعادل­‌بخشی در محیط‌­های آموزشی
  • توسعه و پذیرش مناسب رشته­‌های دانشگاهی
  • توسعه و ترویج گرایش­ها و رشته­‌های میان رشته­ای، کاربردی و فرصت­های شغلی محتمل و نیز فرهنگ­سازی و تغییر در شیوۀ نگرش افکار عمومی نسبت به آن­ها در رشته‌­های علوم پایه

  • بازنگری در جذب معلمین و سامان دادن به دانشگاه فرهنگیان با تمرکز به استفاده از ظرفیت دانشگاه­های معتبر

  • کاهش و حذف نگرش­ها و گرایش­های ناروا نسبت به علوم پایه
  • جلوگیری از تبلیغات سوء مؤسسات و رسانه‌­ها

  • ترویج نقش علوم ریاضی در توسعۀ پایدار کشور

  • آگاهی دادن عمومی، به ویژه جامعۀ علمی به منظور تبیین جایگاه، اولویت­ها و ارتقا سطح علوم پایه

  • تلاش برای اصلاح ارتقای بینش مسئولین نسبت به علوم و فناوری در عصر حاضر و بنیان نهادن مفهومی کامل و جامع از علوم پایه در بین مسئولین کشور

 
  • انسجام بخشی بین دستگاه­ها و نهادها
  • حمایت، تقویت و توسعۀ انجمن­های علمی در علوم پایه در آموزش و پرورش و آموزش عالی

  • ایجاد هماهنگی میان نهادهایی که نقش مؤثر در سامان بخشی علم در کشور دارند، مانند شورای انقلاب فرهنگی، شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، شورای عالی آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیق مجلس و فرهنگستان علوم

  • ایجاد ارتباط، تعامل و هم­افزایی بین دستگاه­های متولی تعلیم و تربیت: وزارت­های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان

  • پایش و ارائۀ گزارش سالانۀ شاخص­های آموزش و وضعیت همۀ دانش­آموختگان علوم پایه در همۀ سطوح تحصیلی در حوزۀ علوم پایه

  • ایجاد فرآیندهای مؤثر در ارتباط بین دانش­آموختگان علوم ریاضی و جامعه

  • توسعۀ منابع

  • هدایت درست منابع مالی در جهت کارآمد سازی رشته‌­ها و ترویج و سرمایه­‌گذاری در علوم پایه

  • ایجاد منابع مالی برای توسعۀ منابع انسانی آموزش و پرورش

  • سرمایه­‌گذاری مستمر دولت در حوزۀ علوم ریاضی و ایجاد شغل پژوهشگری برای دانش‌­آموختگان آن

 

 
                                                                                                              سید نعمت عبدی( دبیر دومین سمینار علوم ریاضی وچالش­ها)
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 88 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر